• 4 maaliskuun, 2023

Maksaisitko somesta rahalla? Instagram ja Facebook julkaisivat maksulliset versiot


Yhdysvaltalainen Meta kamppailee kasvavien kulujen ja käyttäjämäärien tasaantumisen kanssa. Facebookin ja Instagramin omistavan yhtiön vaikeuksista kertovat loppuvuodesta ilmoitetut mittavat säästöt, joiden seurauksena Meta kertoi irtisanovansa yli 11 000 työntekijää.

Nyt yhtiö yrittää kääntää kurssia tarjoamalla ilmaisiin palveluihin tottuneille käyttäjilleen maksullisia lisäpalveluja. Uusi Meta Verified -palvelu esiteltiin vastikään käyttäjille.

Meta Verified on kuukausimaksullinen palvelu, jolla Instagramin ja Facebookin käyttäjät voivat varmentaa oman tilinsä sinisellä varmennusmerkillä.

Sininen merkki on jo näkynyt pidemmän aikaa seuraajamääriltään suurimmissa profiileissa. Meta verified ei vaikuta käyttäjiin, joilla on merkki ennestään. Tulevaisuudessa sininen merkki on myytävänä. Video: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

Palvelu antaa myös lisää näkyvyyttä julkaisuille ja suoran yhteyden asiakaspalveluun, kertoo Meta. (siirryt toiseen palveluun) Vielä ei ole tietoa laajeneeko palvelu Suomeen.

Palvelussa on samoja ominaisuuksia kuin Twitter blue-palvelussa, joka sai laajalti kritiikkiä. Kritiikkiä tuli, koska sinisen varmennusmerkin pystyi ostamaan lähes kuka vaan, jolloin esimerkiksi Elon Muskin ”virallisia” tilejä oli satoja.

Somealustojen maksulliset versiot ovat lisääntyneet

Helsingin yliopiston viestinnän dosentti Salla-Maaria Laaksosen suhtautuu varauksella Metan uudistukseen.

– Somealustojen maksullisista versioista voidaan puhua jo trendinä.

Laaksonen arvelee, että tulevaisuudessa useammasta somealustasta saattaa tulla maksullisia versioita.

– Some ei ole koskaan ollut ilmaista, sillä maksamme datallamme alustayrityksille, muistuttaa Laaksonen.

Metan lupaama parempi asiakaspalvelu voi olla hyvä myyntivaltti, sillä monella on ollut vaikeuksia tavoittaa Metan asiakaspalvelua.

henkilökuva

Helsingin yliopiston viestinnnän dosentti Salla-Maaria Laaksonen. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Sinisestä varmennusmerkkistä kauppatavaraa

– Somejätit haluavat luoda varmennusmerkistä kauppatavaran ja se on huolestuttavaa, kertoo Laaksonen.

Sininen merkki on jo pidemmän aikaa ollut seuraajamääriltään suurimmilla profiileilla. Meta Verified ei vaikuta käyttäjiin, joilla merkki on jo ennestään.

– Metan kohdalla varmennusmerkin käyttöön vaadittu vahva tunnistautuminen on kuitenkin hyvä asia, lisää Laaksonen.

Merkin tarkoituksen muuttamisessa on riskinsä, koska se on jo pitkään merkinnyt vain yhtä asiaa.

Facebookin tunnus puhelimen näytöllä ja sininen varmennusmerkki.

Sininen varmennusmerkki Facebookissa kannettavan tietokoneen näytöllä ja Facebook-logo puhelimen näytöllä. Kuva: Jakub Porzycki/NurPhoto/Shutterstock/All Over Press

Alustojen läpinäkyvyys saattaa vähentyä entisestään

– Kuukausitilausta maksavan laajempi näkyvyys on karu uudistus. Meta haluaa luoda Facebookista ja Instagramista eräänlaiset paremman palvelun versiot, sanoo Laaksonen.

Metan alustoilla on voinut jo aikaisemmin tehostaa yksittäisten päivitysten näkyvyyttä. Maksetuissa päivityksissä on myös näkynyt kuvan yläreunassa teksti ”maksettu kumppanuus”.

Meta Verified-palvelussa ei ole takeita siitä, että yhtä selkeä läpinäkyvyys säilyy. Palvelusta maksavien päivityksiä korostetaan esimerkiksi hauissa, kommenteissa ja suosituksissa.

– Pidän ongelmallisena sitä jos Facebookin ja Instagramin käyttäjille ei ole selvää, miksi he näkevät tietyt päivitykset, toteaa Laaksonen.

Pitäisikö somejättejä rajoittaa?

Somejätit ovat jo nyt todella suuria yrityksiä ja niillä on merkittävä rooli sosiaalisessa kanssakäymisessä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

– Yritysten pilkkomista on tärkeää miettiä, sanoo Laaksonen.

EU:ssa ja Yhdysvalloissa pohditaan, ovatko yritysten markkina-asemat mahdollisesti jo nyt liian suuria.

– Toisaalta mikään ei pakota ihmisiä käyttämään sosiaalista mediaa, sanoo Laaksonen.

Metan logo puhelimen näytöllä, taustalla Euroopan union lippu.

Metan logo puhelimen näytöllä, taustalla Euroopan union lippu. EU on jo hieman rajoittanut somejättien toimintaan digipalvelusäädöksellä. Kuva: Pavlo Gonchar/SOPA Images/Shutterstock/All Over Press

Muutoksia yhteiskunnallisella tasolla

Yhteiskuntaan maksullisilla versioilla voi olla merkittäviä vaikutuksia.

Sosiaalisen median käyttö on oleellinen osa muun muassa vaalikampanjointia ja poliittista keskustelua.

– Meta on todella iso toimija. Uudistuksella se pakottaa tietyt yritykset ja henkilöt hankkimaan kuukausitilauksen, koska he ovat ammatillisesti riippuvaisia Facebookista ja Instagramista, kertoo Laaksonen.

Sisällöntuottajille ja poliitikoille kuukausimaksut eivät varmaan ole ongelma, mutta ne varmasti ovat kansalaisaktivisteille ja tavallisille käyttäjille.

Laaksonen pohtii palvelua myös globaalista näkökulmasta.

– Pitääkö myanmarilaisen aktivistin maksaa sama kuukausimaksu kuin suomalaisen ministerin? kysyy Laaksonen.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *