• 20 huhtikuun, 2023

Yksi huonokuntoinen silta on estämässä suoran junaliikenteen Joensuuhun jopa vuodeksi


Syrjäsalmen vanhan sillan huono kunto tuli yllätyksenä Väylävirastolle. Uuden sillan rakennustöiden aikana liikennöinti vanhalla sillalla ei näytä olevan mahdollista.

Matkustajajuna ylittää hitaasti remontissa olevaa siltaa.

Joensuusta Helsinkiin matkalla oleva Intercity-juna ylittää Syrjäsalmen sillan hyvin hitaasti. Väylävirasto asetti sillan liikenteelle maaliskuussa alemman nopeusrajoituksen, 30 km/h. Varokeinona nopeusrajoitukset säilyvät käyttösulkuun saakka. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Suorat junayhteydet Helsingin ja Joensuun välillä uhkaavat katketa ensi vuoden ajaksi. Syynä on Kiteen ja Joensuun välisellä rataosuudella sijaitsevan Syrjäsalmen sillan luultua huonompi kunto.

Syrjäsalmen uuden ratasillan rakentaminen alkoi tammikuussa. Maaliskuussa vanhan sillan rakenteet alkoivat liikkua siinä vaiheessa, kun työsiltaa alettiin paaluttaa. Työt keskeytettiin ja tilannetta arvioitiin.

– Mietimme monia vaihtoehtoja ja työtekniikan ja suunnitelmien muutosta. Kävimme kaikkea läpi, mutta emme voineet millään sulkea pois sitä riskiä, että vanha silta alkaisi taas liikkua, kertoo Väyläviraston projektien toteutuksen osastonjohtajan Mauri Mäkiaho.

Ainoaksi täysin varmaksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi jäi se, että vanhaa siltaa puretaan niin paljon, ettei siitä olisi haittaa uuden sillan rakentamiselle. Tilanne vaatii vanhan sillan käytön lopettamisen ensi vuoden alussa.

– Emme muussa tilanteessa voisi olla varmoja siitä, että silta ei äkkiä menisikään käyttökelvottomaan kuntoon. Sulun asettamisella kaikki siltaa käyttävät tahot voivat varautua ennakkoon, Mäkiaho tarkentaa.

Suunnitelmana oli alun perin pitää vanha silta käytössä niin pitkään, että liikennöinti uudella sillalla voisi alkaa.

– Se oli kyllä jo alussa tiedossa, että haasteita tulee olemaan. Työsuunnitelmat oli tehty olosuhteet huomioiden, mutta silti töiden alkaessa tilanne osoittautui paljon odotettua hankalammaksi, Mäkiaho myöntää.

Joensuuta uhkaava “junamotti” on herättänyt paljon huolta ja keskustelua. Joensuun kaupungin strategiajohtaja Sami Laakkonen kommentoi sanomalehti Karjalaiselle (siirryt toiseen palveluun), että uuden sillan tulisi valmistua nyt maailmanennätysnopeudella.

Maakuntaliitto lähtee pohtimaan vaihtoehtoisia ratkaisuja

Pohjois-Karjalan maakuntajohtaja Markus Hirvonen kertoo olleensa yllättynyt uutisen kuullessaan.

– Tuli sellainen olo, että taasko jotain negatiivista. Näitä iskuja Pohjois-Karjalaan ja Itä-Suomeen on sadellut tässä viime vuosien aikana vähintäänkin riittävän paljon, Hirvonen huokaa.

Päällimmäisenä Hirvosen mieleen nousi huoli siitä, miten ensi vuoden aikana tavara ja ihmiset tulevat liikkumaan maakunnan ja Etelä-Suomen välillä. Etenkin vientiteollisuudelle Syrjäsalmen sillan käyttökiellolla on Hirvosen mielestä valtava merkitys.

Liikennöinti Saimaan kanavalla loppui Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyssodan myötä. Myös lentoliikenteen tilanne Pohjois-Karjalassa on edelleen epävakaa, sillä sopimus maakuntalennoista Finnairin kanssa kestää ensi vuoden vappuun asti.

Maakuntajohtaja uskoo kuitenkin siihen, että ratkaisu olisi vielä yhteistyöllä löydettävissä.

– Aina on olemassa vaihtoehtoja. Maakuntaliiton, kuntien, teollisuuden, VR:n ja Väyläviraston kesken on alettava aktiivisesti innovoimaan ratkaisuja.

Syrjäsalmen rautatiesilta ja kuutostie.

Uusi silta rakentuu vanhan rautatiesillan ja valtatie kuuden väliin. Työt ovat tällä hetkellä keskeytyneet ja jatkuvat ensi vuonna. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Hirvosen mielestä ainakin Pieksämäelle vievän radan käyttökapasiteettia täytyy miettiä uudelleen. Myös lentoliikenteen turvaaminen mahdollisimman pitkäksi aikaa on varmistettava.

Valmistumisaikataulu voi muuttua

Väyläviraston tavoitteena on, että uusi silta valmistuisi ensi vuoden loppuun mennessä. Aikataulu voi kuitenkin muuttua.

– Ajoitushan on perustunut siihen, että vanha silta olisi vielä käytössä. Mikäli käyttökatko saadaan onnistumaan, voi uutta siltaa rakentaa nopeammin ja tehokkaammin, kun vanhan sillan häiriintymistä ei tarvitse huolehtia, Mauri Mäkiaho tuumaa.

Mauri Mäkiahon mielestä olennaisinta ei ole miettiä sitä, milloin silta valmistuu. Tärkeämpää on minimoida rakennustöistä aiheutuva liikennekatko.

Mäkiaho muistuttaa, että samoihin ongelmiin olisi törmätty, vaikka siltaa olisikin rakennettu toiseen aikaan.

– Kyse on siitä, että olosuhteet osoittautuivat siellä paljon odotettua vaikeammiksi.

Pohjois-Karjalan maakuntajohtaja Markus Hirvonen uskoo, että kun tuoreeseen kriisitilanteeseen löytyy ratkaisu, odottaa tunnelin päässä valo.

– Asia tässä taustalla on tietenkin positiivinen, että saadaan Syrjäsalmen silta uusittua ja sen myötä pitkällä aikavälillä nopeutettua rautatieliikennettä Joensuun ja Helsingin välillä.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *