- 28 kesäkuun, 2023
Kuuluisat näyttelijät lähtivät F1-bisnekseen – voisiko jalkapallomaailmaa hurmannut tuhkimotarina onnistua seuraavaksi formuloissa?
F1-talli Alpine kertoi tiedotteessaan maanantaina, että Otro Capital, RedBird Capital Partners ja Maximum Effort Investments ovat hankkineet 200 miljoonalla eurolla 24 prosentin osuuden tallia hallinnoivasta Alpine Racing Limitedistä.
Tässä sijoittajaryppäässä Maximum Effort Investmentsin kautta ovat mukana kanadalaisnäyttelijä Ryan Reynolds, 46, sekä yhdysvaltalaiset näyttelijät Rob McElhenney, 46, ja Michael B. Jordan, 36.
– Otro Capital ja RedBird Capital Partners, joilla on käytössään Maximum Effort Investmentsin brändinrakennustaidot (johtajanaan Ryan Reynolds), tuovat menestyvää urheilu- ja mediakokemusta sekä toiminnallista asiantuntemusta nopeasti kasvavien yritysten rakentamiseen, Alpinen tiedote maalaili.
Alpinen emoyhtiön Renault’n toimitusjohtajan Luca de Meon mukaan Alpinen tavoite on päästä mukaan mestaruustaisteluun.
– Tämä kumppanuus nopeuttaa Alpinen F1-kehitystä monipuolistamalla mahdollisuuksia taloudellisiin tuottoihin ja lisäämällä brändin arvoa.
Englannissa, Enstonessa päämajaansa pitävän tallin kuljettajat ovat tällä hetkellä ranskalaiset Pierre Gasly ja Esteban Ocon. Alpine on valmistajien pistetilanteessa viidentenä. Kaudelta 2023 tallilla on yksi podiumsijoitus, kun Ocon venyi Monacossa kolmanneksi.
Renault juhli 2005 ja 2006 Fernando Alonson johdolla sekä kuljettajien että valmistajien mestaruustitteleitä. Sen jälkeen talli on jäänyt Ferrarin, Mercedeksen ja Red Bullin jalkoihin esimerkiksi fasiliteeteissään.
Alpinen nimellä talli aloitti kaudella 2021, kun Renault uudelleenbrändäsi tallin markkinoidakseen omistamaansa urheiluautomerkkiä. Välissä tallin nimi oli ehtinyt olla myös Lotus F1 Team.
Alpine-tallin arvo on kaupan jälkeen arviolta 900 miljoonaa dollaria, eli noin 825 miljoonaa euroa. Alpinen F1-tallin pääomistaja on Renault.
Alpine Racing SAS, F1-moottoreita valmistava yritys, ei ole mukana tuoreessa kaupassa, vaan pysyy kokonaan Renault Groupin omistuksessa.
Yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö RedBird on osaomistaja Fenway Sports Groupissa, joka omistaa muun muassa jalkapallojoukkue Liverpoolin sekä baseball-joukkue Boston Red Soxin.
Uusi ryysyistä rikkauksiin -tarina?
Reynolds ja McElhenney tunnetaan hyvin urheilun parissa, sillä he omistavat maailman kolmanneksi vanhimman ja Walesin vanhimman jalkapalloseuran Wrexham AFC:n. Kaksikko osti talousongelmissa kärvistelleen seuran alkuvuodesta 2021.
Seura nousi omistajiensa kautta otsikoihin ja sponsoreita alkoi löytyä. Viidennellä sarjatasolla pelannut Wrexham pääsi ensimmäisenä ei-liigajoukkueena Fifa22-peliin ja seurasta tehtiin huippusuosittu dokumenttisarja Welcome to Wrexham.
Englannissa neljä ylintä sarjaporrasta lasketaan liigaseuroiksi. Keväällä 2023 Wrexham palasi vihdoin tuohon joukkoon, 15 vuoden tauon jälkeen, kun se voitti Kansallisliigan.
Kun Wrexhamin nousu varmistui, katsojat valtasivat kentän ja katsomossa Reynolds sekä McElhenney halasivat kyyneleet silmissään.
Lue lisää: Hollywood-satu, joka toteutui – Wrexhamin nousu neljänneksi ylimmälle sarjatasolle sai kymmentuhatpäisen kannattajajoukon sekoamaan
Myös Michael B. Jordan on tunnettu jalkapallokuvioissa, sillä hän on osaomistaja englantilaisessa Valioliiga-seurassa Bournemouthissa.
The Guardian kirjoittaa Alpinen toivovan nyt, että näyttelijäkaksikon ansiosta talli pääsisi nauttimaan Wrexhamin kaltaisesta, epätodennäköisestä ryysyistä rikkauksiin -tarinasta.
Welcome to Wrexham -sarjalle on luvassa jatkoa. Guardian pohtiikin, aikovatko Reynolds ja McElhenney dokumentoida edesottamuksiaan myös F1-maailmassa, sillä formuloilla on jo oma ”saippuaoopperansa”, Drive to Survive -sarja.
– Reynoldsin, McElhenneyn ja Jordanin investointi Alpineen ja heidän osallistumisensa Alpinen omaisuuksien kerryttämiseen on tarina, joka on valmis dramatisointiin, ja se vetoaisi epäilemättä Yhdysvaltojen nouseviin markkinoihin.
F1-kiertueen suosio on viime vuosina kehittynyt valtavasti Yhdysvalloissa. Nousun taustalla on pidetty etenkin Drive to Survivea. Tällä kaudella USA:ssa ajetaan peräti kolme F1-kilpailua.
Alpine-uutinen kertookin omalta osaltaan siitä, miten vahvasti tallit haluavat pärjätä kilpailussa pohjoisamerikkalaisilla markkinoilla. Alpinen toimitusjohtaja Laurent Rossi sanoi, että nyt tavoitteena on tehostaa tallin media- ja markkinointistrategiaa, ”mikä on välttämätöntä urheilusuorituksen tukemiseksi pitkällä aikavälillä”.
The Guardian muistutti myös, kuinka vahvasti F1-sirkus on muuttunut sen jälkeen, kun vuonna 2016 yhdysvaltalainen mediajätti Liberty Media osti sarjan.
Aiemmin F1-sarja oli ”kallis harrastus”. Muun muassa talleille asetettu budjettikatto ja maailmanlaajuisestikin lisääntynyt kiinnostus ovat muokanneet sarjaa kohti taloudellisesti kestävää liiketoimintaa.
Mikä talli lunastaa ensimmäisenä F1-paikkansa?
Alkuviikosta F1-maailmasta kuultiinkin vielä lisää uutisia. Alemmissa formulaluokissa kilpaileva brittitalli Hitech Grand Prix tiedotti, että kazakstanilainen miljardööri Vladimir Kim on ostanut itselleen 25 prosenttia tallia johtavasta Hitech Global Holdings Limitedistä.
Kim on rikastunut kaivos-, pankki ja ilmailualoilla. Forbes arvioi hänen omaisuudekseen 4,6 miljardia dollaria.
Samalla Hitech vahvisti, että se tavoittelee F1-paikkaa kaudesta 2026 alkaen. Talli kertoi haluavansa osoittaa, että sillä on ”kaikki oikeat ihmiset, kokemus ja resurssit kilpailla maailman parhaiden kanssa”.
Tällä hetkellä Kansainvälinen autoliitto FIA arvioi useita tarjouksia. Motorsportin mukaan F1-hakemuksensa ovat julkisuudessa vahvistaneet yhdysvaltalainen ex-ratakuski Michael Andretti sekä aiemmin F1-sarjassa BAR-tallin pomona toiminut Craig Pollock.
Andretti vahvisti, että paikkaa F1-sarjassa tavoittelevat yhdysvaltalaisyhtiöt Andretti Global ja General Motors, joka omistaa Cadillac-merkin. Andrettin tavoitteena on tuoda Cadillacin brändi formuloihin kaudesta 2025 alkaen.
Pollock suunnittelee, että hänen Formula Equal -tallinsa ajaisi F1:ssä vuodesta 2026 alkaen. Tallin taustaideana on, että sen työntekijöistä 50 prosenttia olisi naisia.
FIA aloitti helmikuussa virallisen hakuprosessin tavoitteenaan löytää yksi tai useampi talli, joka olisi kiinnostunut liittymään F1-sarjaan vuodesta 2025, 2026 tai 2027.
Muut F1-tallit ovat olleet penseitä suhtautumisessaan uusiin talleihin. Uuden tallin tulisi maksaa korvauksena 200 miljoonaa dollaria, mikä jaettaisiin nykyisten kymmenen tallin kesken. Nykytallien mielestä osallistumismaksu ei ole riittävä.
F1-kausi jatkuu viikonloppuna Itävallassa. Perjantaina ohjelmassa ovat aika-ajot, lauantaina sprintti ja sunnuntaina kilpailu.