• 8 huhtikuun, 2023

”Tämä oli sitten seuraava steppi”


Moottoriurheilukeskus Kymiringin taustayhtiö Kymiring Oy hakeutuu konkurssiin. MotoGP-sarjan kilpailut peruttiin Kymin radalla kolmena peräkkäisenä vuonna.

Kymiringin testiajot vuonna 2019

MotoGP-osakilpailuja Kymiringillä ei ole vielä päästy ajamaan kertaakaan. Kuva: Pyry Sarkiola

Iittiläisen moottoriurheilukeskuksen KymiRingin taustayhtiö Kymiring Oy hakeutuu konkurssiin. Ratayhtiön toimitusjohtaja Riku Rönnholm vahvisti lauantaina STT:lle, että konkurssihakemus on jätetty Päijät-Hämeen käräjäoikeuteen.

Etelä-Suomen Sanomat kertoi (siirryt toiseen palveluun) tammikuussa, että Kymiringin saneerausvelka oli tuolloin 21,7 miljoonaa euroa.

– Olimme saneerauksessa, eikä (velka)tilanne ole siitä varsinaisesti mihinkään muuttunut. Saneerausohjelmaan liittyen olisi pitänyt saada lisää rahoitusta, emmekä saaneet sitä. Tämä oli sitten seuraava steppi, Rönnholm sanoo.

Maaliskuussa uutisoitiin, että Kymiring yrittää välttää konkurssin niin sanotussa realisaatiosaneerauksessa omaisuuttaan myymällä.

– Siinä oli aika tiukka aikataulu. Ei ollut näkymää, että sillä aikataululla olisi löytynyt ostaja, joka olisi ollut valmis maksamaan niin paljon kuin saneerausohjelma olisi vaatinut, Rönnholm kertoo.

Koronapandemia sotki suunnitelmat

Konkurssi voi toisinaan myös peruuntua, mutta Kymiring Oy:n tilanne näyttää toivottomalta.

– Jos olisi näkymä peruuntumisesta, emme olisi tätä hakeneet. En näe, että toiminta jatkuisi tämän yhtiön toimesta, Rönnholm myöntää.

Yhtiön vaikeuksiin vaikutti merkittävästi se, että ratamoottoripyöräilyn MotoGP-kilpailu on peruttu radalla kolmesti peräkkäin. Konkurssihakemus on monen asian summa.

– Varmasti suurin syy on, ettei riittävää rahoitusta löytynyt. Se olisi pitänyt tavallaan löytyä jo vuosi sitten, ettei viime kesän MotoGP olisi peruuntunut. Sitä aiemmin korona tuli aika huonoon kohtaan yhtiölle, jonka tarkoitus on elää tapahtumatoiminnasta.

Toimitusjohtaja uskoo yhä radan tulevaisuuteen

Rönnholm uskoo, että radalla nähdään tulevaisuudessa toimintaa jonkin toisen tahon pyörittämänä.

– Siellähän se rata edelleen on. Kun konkurssi alkaa ja pesänhoitaja määrätään, pesänhoitaja ottaa sen haltuunsa ja löytää kokonaisuudelle ostajan. Varmasti tulee jonkin verran viivettä, mutta se varmasti toteutuu myöhemmin, mitä radalla on tavoiteltu, Rönnholm sanoo luottavaisesti.

Toimitusjohtaja muistuttaa, että rata on ollut jo pidemmän aikaa kansallisessa kilpailu- ja harjoittelukäytössä. Tavoite esimerkiksi MotoGP-kilpailun järjestämisestä ei kuitenkaan ole toteutunut.

– Jos kaikki olisi mennyt siinä aikataulussa kuin oli tarkoitus, rata olisi jo ollut suomalaiselle moottoriurheilulle selkeä ykköspaikka ja tuonut varmasti lisää näkyvyyttä ja harrastajia.

Kymiring Oy:n osalta edessä on käräjäoikeuden päätös konkurssimenettelyn aloittamisesta ja pesänhoitajan määrääminen.

– Tämä menee arvailun puolelle, mutta olettaisin, että ensi viikolla käräjäoikeus tekee päätöksen ja pesänhoitaja jatkaa siitä, Rönnholm sanoo.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *