- 22 heinäkuun, 2023
Julkkisviinit menestyvät Alkon valikoimassa – viinipullojen kylkiin valitaan tunnettuja suomalaisia hyvän maineen perusteella
Viinipullojen kylkiin päätyy musiikkiyhtyeitä, näyttelijöitä ja juontajia. Valmistajan mukaan valituilla henkilöillä täytyy olla hyvä maine.
Clarissa Jäärni,
Elina Jämsén
Tuoksultaan mansikkainen, karhunvatukkainen, kirsikkainen ja hieman mausteinen. Suussa viini on hapokas, täyteläinen, pehmeä ja keskitanniininen. Näin lupaa Vappu Pimiän nimikkoviinin tuoteseloste. Alkon hyllyiltä julkisuudenhenkilöihin brändäytyviä konseptiviinejä löytyy muutama kymmenen.
Alkon tuotepäällikkö Carla Seitovirran mukaan viinejä on lisäksi brändätty ilmiöihin, tavaramerkkeihin sekä urheilujoukkueisiin.
– Yleisesti voi sanoa, että brändätty viini myy hyvin ja pärjää valikoimassa. Kysyntä vaihtelee sesongin mukaan, esimerkiksi festarikaudella musiikkiyhtyeiden viinit myyvät paremmin.
Seitovirta kertoo suurimman osan ”julkkisviineistä” päätyvän Alkon hyllylle tilausvalikoiman kautta: tavarantoimittajat ja maahantuojat suunnittelevat viinin ja listaavat sen tilausvalikoimaan, eli Alkon verkkokaupan listoille.
– Jos viini menestyy siellä hyvin, sillä on tietyin edellytyksin mahdollisuus päätyä vakiovalikoimaan myymälöiden hyllylle.
Kysyntä määrää tarjonnan
Helsingin Triplan-ostoskeskuksen Alkoon osuneen helsinkiläisen Samppa Rannan ensimmäinen viinivalinta ei ole henkilöbrändätty viini. Hän on testannut tunnettujen raskaampaa musiikkia tuottavien musiikkiyhtyeiden nimissä valmistettuja viinejä.
– Olen kokeillut Motörhead- sekä AC DC -yhtyeiden viinejä, niissä laatu ei kohtaa nimen kanssa. Ei ehkä ollut niin jytyä kuin olisi voinut odottaa, Ranta toteaa.
Alkon tuotepäällikkö Seitovirta kertoo asiakkaiden määrittelevän kysynnällä valikoimissa olevien tuotteiden tarjonnan.
– Meille on tärkeää, että tuoteet ovat turvallisia ja valmistettu laadukkaasti. Se menee sen edelle, mikä brändi myy. Asiakkaat päättävät valikoiman valinnoillaan.
Oman viininsä on myös saanut komedienne Krisse Salminen. Hän oli mukana suunnitelemassa viinikonseptin ideaa ja ulkoasua.
– Tosi ihanaa, kun on se viini. Sitten oli tietysti viinijulkkarit, sekin oli ihanaa. Sain päättää viinin nimen ja iloitsen, kun pönikässä on niin kaunis kuva, että se sopii myös sisustuselementiksi, Salminen sanoo.
Salminen kertoo, ettei elämä ole suuremmin muuttunut viinin julkaisun myötä. Viini on kuitenkin otettu hyvin vastaan.
– Hyvää palautetta on tullut muun muassa laulaja Koop Arposelta ja ihan taviksiltakin.
Salminen suunnitteli viinipakkauksen kylkeen listan kysymyksiä, joita voi seurueessa viinin ääressä kysyä.
– Se on ollut ihan omassakin käytössä, kun ollaan oltu jossain kaveriporukalla. Jos jutut loppuu kesken niin pakkauksen kyljessä olevat kysymykset auttavat ja jopa inspiroivat keskusteluun, Salminen sanoo.
Viinipullon kylkeen päätyvällä täytyy olla hyvä maine
Viinien maahantuojan mukaan konseptiviinien suunnittelu on kuin ”karkkikauppatehtävä”.
– Mahdollisuuksia viinien ideointiin on rajattomasti, sanoo Hedonin portfoliojohtaja Liisa Tirronen.
Hänen mukaan konseptin ideointi käynnistyy itse viinistä ja siitä, kuka henkilö personoituu viinin tyyliin.
– Krissen tapauksessa haettiin viiniä, jossa on vähän makeutta, eli niin kutsuttua koko kansan viiniä. Sellaista, joka maistuu kaikille. Silloin täytyy myös olla vastaavanlainen henkilöitymä, Tirronen sanoo.
Tirronen korostaa, että sen lisäksi, että viinipullon kylkeen päätyvän henkilön täytyy koko kansaa kiinnostava, tulee hänellä olla hyvä maine.
– Täytyy olla kaiken tarkasteluun kestävää, sellainen henkilö, jota voi ilolla ja kunnialla esitellä. Alkoholilla ryvettynyt henkilö ei käy.
Kuka sellainen suomalainen henkilö voisi Tirrosen mielestä olla?
– Esimerkiksi Matti ja Teppo -viini voisi olla kiva.