• 17 kesäkuun, 2023

Teemu Suninen Hyundailla ainakin ”seuraavat puolitoista vuotta”, kertoo manageri Timo Jouhki – avaa myös Kalle Rovanperän sopimustilannetta


Rallimanageri Timo Jouhkin mukaan Teemu Suninen ajaa Hyundain Rally1-autolla myös Viron ja Suomen osakilpailujen jälkeen. Myös Kalle Rovanperän sopimusneuvottelut ovat edenneet.

Rallikuski Teemu Suninen Haltialan metsässä

Teemu Sunisen tulevaisuus rallin MM-sarjassa näyttää taas valoisalta. Kuvassa Suninen Haltialan metsässä vuonna 2020. Kuva: Jorma Vihtonen / Yle

Voit halutessasi kuunnella Timo Jouhkin haastattelun alla olevasta soittimesta.

Manageri Timo Jouhki avaa Teemu Sunisen ja Kalle Rovanperän sopimustilanteita

Rallin MM-sarjan suomalaisimman tallin titteli on ollut vuodesta 2017 asti visusti Toyotan käsissä. Edelleen Suomesta käsin johdetun tallin ”haastajaksi” nousi kuitenkin perjantaina kertaheitolla Hyundai.

Talli nimittäin ilmoitti pestanneensa niin Teemu Sunisen kuin Emil Lindholmin kuljettajien kehitysohjelmaansa. Näin ollen tallin palkkalistoilla on jo kolme suomalaiskuljettajaa, sillä tiimin kakkosautoa ajaa Esapekka Lappi.

Suninen palaa pääluokkaan ainakin Viron ja Suomen MM-ralleissa eli kisoissa, joihin tallin espanjalaiskonkari Dani Sordo ei osallistu. Suninen on jo testannut Rally1-autoa, mutta Suomen ja Viron kaltaisissa nopeissa sorakisoissa menestyminen vaatii lisää kilometrejä mittariin.

Manageri Timo Jouhkin mukaan Suninen saattaa testien lisäksi osallistua myös ”pieneen kilpailuun” ennen Viron tai Jyväskylän MM-rallia.

Menestyspakkoa Virossa ja Suomessa ei Sunisella kuitenkaan managerin mukaan ole.

– Tarkoituksena on, että Teemu on Hyundailla ainakin seuraavat puolitoista vuotta, Jouhki kertoo Yle Urheilulle.

Hyundai 2024: Neuville, Lappi ja Suninen?

Teemu Suninen Sardinian rallissa kesäkuussa 2021.

Teemu Suninen ajoi M-Sportin väreissä pääluokassa kausilla 2017-2021. Kuva: All Over Press

Vaikka Suninen, 29, valittiin Hyundain kehitysohjelmaan, ei hän ole enää rallimaailman mittapuulla nuori ja kokematon. Tehdaskuskina meritoitunut Suninen on saavuttanut MM-sarjassa kolme palkintokorokepaikkaa. Edellisen kerran hän ajoi pääluokassa Monzassa 2021 juuri Hyundain ratissa.

Kaiken kaikkiaan Sunisella on vyöllään jo 80 MM-rallia. Hän on siksi vahva ehdokas ajamaan Hyundailla myös tulevaisuudessa.

– Sordo ei välttämättä aja enää ensi vuonna, joten skenaario voisi olla, että nämä pari suomalaiskuljettajaa ja ehkä joku kolmaskin kaveri jakavat ensi kaudella kolmannen kuljettajan vastuuta, Jouhki pohtii.

– Mitään ei ole tietenkään tarkasti vielä sovittu, mutta tarkoitus on tämän suuntainen. Kehitysohjelman tarkoitus on kehittää kuljettajasta vakiokuljettaja, hän jatkaa.

Kalle Rovanperän sopimusneuvottelut lähellä maalia

Kalle Rovanperä kuvassa

Kalle Rovanperän nimi yhdistetty Toyotan lisäksi myös Hyundaille. Kuva: NurPhoto via Getty Images

Huhupuheissa myös toinen Jouhkin suojatti on yhdistetty Hyundain leiriin. Maailmanmestari Kalle Rovanperän sopimus Toyotan kanssa umpeutuu kuluvan kauden lopussa. Toyotalta on kuitenkin vakuutettu, että Rovanperä pysyy tallissa jatkossakin.

Rovanperän sopimusneuvottelut ovat Jouhkin mukaan lähellä maalia.

– Neuvottelut ovat hyvässä vaiheessa. En osaa sanoa, milloin sopimus julkaistaan, mutta lähiaikoina saadaan varmasti asiat sovittua, Jouhki sanoo.

Emil Lindholmilla herkullinen tilanne

En rallyförare och en kartläsare sitter fastspända med hjälm på i en rallybil.

Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen siirtyvät Hyundain leiriin. Kuva: Hannu Rainamo, grafik: Yle/Jussi Pernaa

Teemu Suninen ajaa Jouhkin mukaan jatkossa yhä kisoja myös Rally2-auton ratissa, jonka kehitystyötä hän edelleen jatkaa. Häntä kirittää Lindholm, joka ikään kuin peri Sunisen paikan Hyundain WRC2-tiimissä.

– Teemun paikka on ollut tämän vuoden ajan selkeä palkkapaikka. Mitään rahoja ei ole tuotu sisään. En tunne Emilin sopimusta, mutta olen ymmärtänyt, että se on hyvin samanlainen eli menee Hyundain piikkiin, Jouhki selvittää.

WRC2-mestaruuden viime kaudella voittanut Lindholm on kiertänyt alkukauden MM-ralleja Toksportin tiimissä uudella Skodan Rally2-autolla.

– Siellä hän oli kyllä testikuljettajana, mutta Toksportin nimissä kuin ajaa, se on maksullinen homma, jonka sponsorit ovat maksaneet. Nyt raha ei kulje pois-, vaan sisäänpäin. Näin hän pääsee selkeästi paljon parempaan kokonaisuuteen käsiksi kuin Skodalla ja Toksportilla, Jouhki taustoittaa.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *