• 28 helmikuun, 2023

Kuopiolaiset valittivat pyörien ruostuvan – lyhyessä ajassa selvisi, ettei harjasuolaus toimi niin pohjoisessa Suomessa


Talvipyöräilyn parantamiseksi on Suomessa kokeiltu erilaisia keinoja. Tänä talvena esimerkiksi Kuopiossa on kokeiltu harjasuolausta, mutta heikoin tuloksin. Jo saadun kokemuksen perusteella menetelmä ei ole saamassa jatkoa enää ensi talvena.

– Ei tämä ole mennyt niin hyvin kuin lähdettiin hakemaan. Haasteita on ollut esimerkiksi toimenpideajoissa. Vaihteleva sää ja pitkät lumisateet ovat aiheuttaneet ongelmia, Kuopion kaupungin kunnossapitopäällikkö Markku Kolari toteaa.

Harjasuolausta on pilotoitu jalankulku- ja pyöräilyväylällä viiden kilometrin matkalla Kuopion pohjoisella alueella. Harjasuolauksessa väylä aurataan, jonka jälkeen tien pinta harjataan ja suolataan liukkauden torjumiseksi.

Tavoitteena on ollut polanteeton ja hyväkitkainen pinta talvipyöräilyyn. Markku Kolarin mukaan harjasuolausmenetelmää ei Kuopion leveysasteilla ei aikaisemmin ole kokeiltu.

Etelä-Suomessa harjasuolauksesta on kokemuksia esimerkiksi Turussa ja Helsingissä. Lahti puolestaan käytti formiaattia jalkakäytävien ja talvikunnossapidossa, mutta luopui siitä alkuvuodesta.

Kuopion kaupunki on saanut myös runsaasti kriittistä palautetta harjasuolauksesta. Palautteessa erottuu kaksi käyttäjäryhmää: polkupyöräilijät ja koiranulkoiluttajat. Kommentit ovat olleet lähes yksinomaan negatiivisia.

– Pyöräilijöiltä tulleen palautteen mukaan suola aiheuttaa pyörien ruostumista ja koiranulkoiluttajat eivät uskalla kulkea suolatulla osuudella, Kolari kertoo.

Lopullinen päätös tehdään käyttäjäkyselyn perusteella

Aamuhämärässä Mico-koiraansa lenkittävä kuopiolainen Heli Väätäinen kokee väylän hankalaksi juuri koiran kannalta. Hän kulkee reitillä päivittäin.

– Hyvähän siinä on kävellä, mutta koiran kannalta ei niinkään, kun suola menee tassuihin. Jos kaikkia lenkkejä ei tee suolareitillä, niin ei se suolaaminen hirveästi ole haitannut, Väätäinen puntaroi.

Kuopiolainen Heli Väätäinen.

Kuopiolainen Heli Väätäinen arvelee, että harjasuolaus on osalle käyttäjistä hyvä ja osalle huono asia. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Suolatulle reitille hän ei lähde erityisesti silloin, kun on sohjoinen ja märkä keli.

Kuopion kaupungin kunnossapitopäällikkö Markku Kolarin mukaan lopullinen päätös harjasuolauksen jatkamisesta tehdään keväällä tehtävän käyttäjäkyselyn jälkeen, mutta tilanne vaikuttaa jo nyt selvältä.

– Kyllä se tällä hetkellä siltä näyttää, että harjasuolausta ei jatketa. Jos näin moni käyttäjäryhmä kokee, että menetelmä ei vastaa heidän tarpeitaan, niin ei semmoisen jatkamisessa ole mitään mieltä, Kolari toteaa.

Vanhat ihmiset ovat olleet tyytyväisiä

Destian työmaapäällikkö Tuomas Rissanen arvioi, että talven aikana harjasuolauksen työnjälkeä on onnistuttu parantamaan. Alussa ongelmia tuli lähinnä työn ajoittamisessa.

– Mielestäni olemme saaneet sitä, mitä lähdimme hakemaan eli ohutta tai lähes polanteetonta jälkeä. Erityisesti vanhat ihmiset ovat kehuneet, että heidän on ollut helpompi kulkea. Heidän ei ole tarvinnut jännittää, mitä polanteen alla on, Rissanen kertoo.

Alueella asuva Heli Väätäinen miettii reitin olevan hyvä vaikkapa juoksemiseen, kun katu on puhdas ja tasainen. Myös pyöräilijöille hän arvelee puhtaan kadun olevan hyvä asia.

Destian työmaapäällikkö Tuomas Rissanen seisoo harjalla varustetun kuorma-auton edessä.

Destian työmaapäällikkö Tuomas Rissanen näkee, että harjasuolauksen työnjälki on parantunut talven mittaan. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

– Miten se sitten vaikuttaa ruostumiseen ja tämmöisiin. Se on varmaan vähän niin, että suo siellä, vetelä täällä. En tiedä, mikä olisi sitten paras vaihtoehto, Väätäinen pohtii.

Viiden kilometrin mittainen väylä on talven aikana suolattu Rissasen arvion mukaan noin 20–30 kertaa. Sekä Rissanen että kaupungin kunnossapitopäällikkö pitävät olosuhteita Kuopion leveyksillä hankalina.

– Täällä voidaan vielä puhua talvesta. Yössä voi pölläyttää kymmenen senttiä lunta ja se vaatii tupla- tai triplatoimenpiteitä ennen kuin pääsemme harjaamaan ja suolaamaan, Rissanen muistuttaa.

Markku Kolari pitää Kuopion olosuhteita muutoinkin hankalina, kun kaupunki on mäkinen.

Kolarin mukaan suolan käyttö tässä yhteydessä voidaan jatkossa unohtaa Kuopiossa.

– Auraamista ja harjaamista peräkkäin saatetaan kokeilla tulevaisuudessa, mutta suola jätetään sieltä pois. Seuraava kokeilu on luultavasti ihan eri muodossa ja eri paikassa, hän arvelee.

Harjasuolauskokeilua tehdään tänä talvena välillä Peipposenrinne-Päiväranta, reitillä Kallantie-Lakeissuontie-Puijonsarventie.

Aiheesta voi keskustella 1.3.2023 klo 23 saakka.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *