• 20 elokuun, 2023

Itärajalla asuva Päivi Leskinen-Kilkki tarkistaa joka aamu netistä, mitä lentokoneita hänen talonsa yllä lentää


Lentotietopalvelu Flightradar24 saattaa kuitenkin joskus sisältää virheellistä tietoa.

Päivi Leskinen-Kilkki katsoo talojen välistä taivaalle, jossa näkyy häivähdys lentokoneen jättämää valkeaa vanaa.

Päivi Leskinen-Kilkki katsoo talojen välistä taivaalle. Shanghaista Frankfurtiin matkalla oleva Boeing 777-F1B-koneesta näkyy häivähdys sen jättämää valkeaa vanaa talojen välissä matalalla olevan pilven yläpuolella. Kuva: Helena Korpela / Yle

Imatralainen Päivi Leskinen-Kilkki tekee päivän ensimmäisen bongauksen kello 11:n aikaan aamupäivällä.

– Tuossa se nyt menee! Leskinen-Kilkki huudahtaa.

Hetkeä aikaisemmin Leskinen-Kilkki on huomannut lentotietopalvelu Flightradar24:n kautta, että Kiinan Shanghaista Saksan Frankfurtiin matkalla oleva lentokone on juuri pyyhkäisemässä taivaalla Imatran yli.

Lentotietopalvelu Flightradar24 on verkossa toimiva palvelu, jonka avulla voi seurata lentoliikennettä reaaliaikaisesti.

Palvelu näyttää muun muassa lentokoneen tarkan sijainnin, konetyypin sekä lähtöpaikan ja kohteen. Seuranta perustuu lentokoneissa oleviin lähettimiin, jotka lähettävät sijaintitietoja.

Lentotietopalvelu saattaa kuitenkin joskus sisältää virheellistä tietoa.

– Olemme huomanneet, että palvelussa on joskus virheellistä tietoa. Ajoittain saamme aiheettomia kyselyitä Flightradarin tietoihin perustuen, kertoo Fintrafficin vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö Leena Huhtamaa sähköpostitse.

Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic ei omassa lennonvarmistustoiminnassaan hyödynnä Flightradaria, vaan sillä on käytössä omat järjestelmänsä.

Päivi Leskinen-Kilkki katsoo taivaalle. Kädessään hänellä on puhelin, jossa on Flightradar24-sovellus.

Flightradar24-palvelu kulkee Päivi Leskinen-Kilkin puhelimessa mukana. Paras paikka lentokoneiden tarkkailuun on hänen autotallinsa edessä. Kuva: Helena Korpela / Yle

Tilanteen tarkistus useasti päivässä

Flightradar24 on erityisesti ilmailusta kiinnostuneiden ja harrastajien palvelu. Sitä kuitenkin seuraavat myös monet sellaiset henkilöt, jotka eivät ilmailua muuten juuri seuraa.

Päivi Leskinen-Kilkki kertoo aloittavansa päivänsä aina katsomalla ensin lentojen tilanteen Flightradar24:sta.

– Ensin katson, onko tässä lähellä lentokoneita. Sitten katson laajemmin ympärilleni. Olen kiinnostunut erityisesti koneiden reiteistä, Leskinen-Kilkki kertoo.

Hän katsoo lentotietopalvelua useita kertoja päivässä. Jos kone on kohdalla tai hän kuulee koneen ääntä, ryntää hän ulos katsomaan. Paras paikka on hänen kotitalonsa autotallin edustalla, josta talojen välistä näkyy kaistale taivasta.

– Joskus olen miettinyt, onko tämän ikäisenä pakko juosta ulos katsomaan lentokoneita. En osaa selittää, miksi se on niin kiinnostavaa. Se vain on niin helppoa, Leskinen-Kilkki kertoo.

Imatran yli kulkevat usein erityisesti Kiinasta Lontooseen, Amsterdamiin ja Frankfurtiin matkalla olevat koneet.

– Viikonloppuisin saattaa näkyä myös Dubain koneita. Ne ovat erityisen isoja.

Ural Airlinesin Airbus A321neo lensi Suomen alueen yli

Flightradar24-palvelu näyttää muun muassa lentokoneen tarkan sijainnin ja suunnitellun reitin. Ural Airlinesin Airbus A321neo lensi poikkeuksellisesti Suomen alueen yli aiemmin tällä viikolla. Kuva: Flightradar24

Osa jakaa havaintojaan

Osa Flightradar24-palvelua käyttävistä aktiivisista kansalaisista jakaa havaintojaan sosiaaliseen mediaan.

Esimerkiksi torstain vastaisena yönä useat venäläiset lentokoneet lensivät Suomen ilmatilassa ukkosrintaman takia. Aihe kiinnostaa varsinkin itärajan tuntumassa.

– Itse en tähän osallistu. Jaan havaintoja lähipiirini kanssa, Leskinen-Kilkki kertoo.

Hän kertoo huomanneensa, että itärajan pinnassa lentojen määrä on vähentynyt selvästi Ukrainan sodan syttymisen jälkeen.

– Olisi hienoa, jos vielä koittaisi aika, että lentokoneet alkaisivat lentää Imatran yli entiseen malliin, Leskinen-Kilkki kertoo.

Imatralainen Päivi Leskinen-Kilkki kertoo Flightradar-harrastuksestaan ja havainnoistaan siitä, mitä Imatran seudun lentoliikenteelle on tapahtunut Ukrainen sodan alkamisen jälkeen. Toimittajana on Helena Korpela.

Juttua varten on haastateltu myös Aii Airspace Designin pääsuunnittelija Mika Taipalusta.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *