- 1 toukokuun, 2023
Valtteri Bottaksen katastrofin taustalla iso muutos – asiantuntija pamauttaa myös kunnolla vastapalloon rajusti uhkailleelle Max Verstappenille
Bakun F1-kilpailussa juhli alkukauden tapaan Red Bull. Sergio Perez ja Max Verstappen nappasivat kaksoisvoiton.
Valtteri Bottas tuli viimeisenä ruutulipulle. Lopputulos oli 18:s.
Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh käy läpi Bakun kilpailuviikon kuumimmat puheenaiheet.
Mikä ratkaisi?
Bakun F1-kilpailun voiton ratkaisuhetket nähtiin kymmenen kierroksen jälkeen, kun AlphaTaurin Nyck De Vries täräytti ratavalliin. Hollantilaiskuljettaja keskeytti niin pahaan paikkaan ahtaalla katuradalla, että radalle tuotiin turva-autot.
Max Verstappen johti kilpailua, mutta putosi tapahtuneen myötä kolmanneksi. Hollantilainen oli ehtinyt juuri käydä varikolla. Muut kärkikuljettajat eivät. Sergio Perez ja Charles Leclerc saivat Verstappenin nähden ilmaisen varikkopysähdyksen turva-auton myötä.
Verstappen putosi kolmanneksi. Hän ohitti Ferrari-kuljettaja Leclercin, mutta ei saanut enää Pereziä kiinni.
– Perez ajoi loistavan kilpailun, mutta Red Bull otti Verstappenin aikamoisella riskillä varikolle. Se oli aavistuksen liian aikaisin, Mildh arvioi.
Mikä puhuttaa?
Bakussa parranpärinää aiheutti ennennäkemätön kilpailuohjelma. Ensimmäistä kertaa F1-historiassa kilpailtiin viikonlopun aikana kahdet aika-ajot, kun sprinttikisaa varten ajettiin oma aika-ajonsa. Kilpailuviikonloppuna oli vain yhdet harjoitukset normaalin kolmen sijaan.
Verstappen, Leclerc ja Perez haukkuivat sprinttikisat ja myös uuden formaatin lauantaina.
Hollantilainen nostatti jo aiemmin kohun puhuessaan sprinttikisoista. Hän vihjaili portugalilaismediassa huhtikuun alussa lopettamisella, mikäli F1-kilpailuformaatteihin tulee liikaa muutoksia. (siirryt toiseen palveluun)
Verstappen täsmensi Bakun kilpailuviikolla, että ei pidä lainkaan sprinttien myötä tulevasta kilpailumäärän kasvamisesta. Verstappen totesi katsovansa uran jatkoa uudelleen, kun hänen nykyinen vuoteen 2028 ulottuva sopimus alkaa lähestyä loppuaan.
– Jos koen, että mennään rajojen yli, voi olla aika muutokselle. Tämä saattaa kuulostaa ulkopuolisista oudolle, koska he ajattelevat, että olen F1:sissä ja voitan. Todennäköisesti olisin sanonut samaa, kun olin heidän asemassaan, Verstappen totesi muun muassa Motorsportin mukaan (siirryt toiseen palveluun).
– Mutta kun on sisällä lajissa, elämä ei aina ole sellaista, miltä se näyttää tai ihmiset ajattelevat olevan. Tarkoitan, että elämä on upeaa ja mahtavaa. Voin tehdä monia asioita. Olen todella itsenäinen. Mutta aina löytyy raja tietyille asioille.
Mildh pamauttaa vastapalloon Verstappenille.
– Se, joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Verstappenin pitää sietää näitä asioita, Mildh toteaa.
Asiantuntijan mukaan Verstappen voi totta kai haastaa sarjan pomoja, mikäli ei koe joitain asioita mielekkääksi.
– Mutta on aika korkea kynnys lopettaa formula ykkösistä, jos ei pidä kilpailumuodosta. Näissä asioissa on pakko antaa myös vähän periksi, Mildh toteaa.
Pitkään lajissa mukana olleena Mildh ei myöskään suoriltaan vain kehu sprinttikisoja.
– Tämä sprinttiformaatti on vielä iso kysymysmerkki. Siinä ajatellaan katsojia, tv:tä ja lajin tulevaisuutta. Samalla kuitenkin lajin ydin puuttuu, Mildh kyseenalaistaa.
Entä Bottas?
Valtteri Bottaksen sunnuntain kilpailu oli synkkä. Suomalainen starttasi kyllä hyvin viivalta, mutta toisessa mutkassa McLarenin Oscar Piastri ja Haasin Kevin Magnussen osuivat suomalaiseen. Bottas oli ehtinyt nousta jo pykälällä 13. lähtöruudusta, mutta putosi hetkessä 18. sijalle.
Kisan aikanakaan Bottaksen Alfa Romeon vauhti ei enää parantunut. Bottas paljasti kilpailun jälkeen Viaplaylla, että auton takaosaan tuli vaurioita alun kolaroinnissa.
Asiantuntijan mukaan avauskierroksen tilannetta ei voinut laittaa kenenkään piikkiin, vaan se oli ihan kisatilanne ahtaalla Bakun katuradalla.
Sijoitusten puolesta Bottaksen alkukausi on ollut katastrofaalinen. Bahrainissa kauden avauksessa tuli vielä mainio kahdeksas sija, mutta sen jälkeen on menty rajusti alaspäin.
Bakun tapaan Saudi-Arabiassa Bottas tuli viimeisenä maaliin 18. sijalla. Australiassa Bottas oli 11:s, mutta silloinkin keskeyttämisten sävyttämässä kilpailussa taakse jäi vain yksi kilpailija.
– Tuntuu siltä, että Valtterilla ei oikein mikään jälleen kerran onnistunut. Mistään ei tule oikein mitään nyt. Alfa Romeo on tällä hetkellä aika lailla kehityksestä jäljessä, Mildh sanoo.
Toinen Alfa Romeo -kuljettaja Guanyu Zhou joutui keskeyttämään teknisten vikojen takia.
Alfa Romeon F1-tiimin pomo Alessandro Alumni Bravi latasi suorat sanat tiiminsä tilanteesta Bakun kilpailun jälkeen. Bravin mukaan Alfa Romeon paketti ei ole tällä hetkellä tarpeeksi kilpailukykyinen pisteiden saamiseen.
Onko Alfa Romeolla realistisia mahdollisuuksia yltää pisteille?
– Nyt täytyy toivoa, että kehitys kulkee oikeaan suuntaan. Zhoun kehitys on hyvä tallille ja myös Valtterille. Se kirittää koko ajan. Kuljettajista tämän ei pitäisi jäädä kiinni, Mildh sanoo.
Mildh pohtii, että Alfa Romeolla toimitusjohtajana ja tiimipäällikkönä toimineen Frederic Vasseurin lähtö Ferrarille näkyy tiimin suorituksissa.
– Vasseurin lähtö on ollut iso juttu, joka näkyy varmasti pitkälle tiimin kehityksessä, Mildh miettii.
Yllätys
Kilpailuviikonlopun suurimmaksi yllätykseksi asiantuntija nostaa Fernando Alonson toiminnan. Mildh oli erityisen äimistynyt lauantain sprintin aika-ajojen tapahtumista. Alonso antoi tallikaverilleen Lance Strollille imuapua ja auttoi kanadalaisen kymmenen parhaan joukkoon ja aika-ajojen viimeiseen osioon.
41-vuotias Alonso on kaksinkertainen maailmanmestari, joka oli jo kertaalleen jättänyt formula ykköset. Alonson uraa ennen Aston Martinia olivat leimanneet lukuisat huonot tiimivalinnat. Alonso näyttäytyi julkisesti myös melkoisena tuittupäänä.
– On ennennäkemätöntä, että Alonso auttaa julkisesti tallitoveriaan ja ajattelee kahta autoa yhtä aikaa. On joka kilpailussa yhä yllättävämpää, miten Alonso vie Aston Martinia eteenpäin. Hän tietää sen, että vain yhteistyöllä saadaan hyviä tuloksia itselle ja koko tiimille. Siinä mielessä Aston Martin jälleen kerran yllätti, Mildh hämmästeli.
Floppi
Bakun kilpailuviikonlopun flopiksi Mildh nostaa sunnuntain kilpailun lopun tapahtumat. Esteban Ocon tuli varikolle kierrosta ennen loppua suorittamaan pakollisen varikkopysähdyksensä, mutta valokuvaajat olivat ehtineet ryhmittyä varikkosuoralle palkintokorokekuvauksia varten.
Ocon joutui tekemään väistöliikkeen ja äkkijarrutuksen.
– Minä saavuin 300 km/h ja jarrutin viimeisellä hetkellä ennen viivaa. Minun piti jarruttaa ja väistää ihmisiä. Siitä olisi voinut tulla valtava, valtava onnettomuus. Tästä tullaan ehdottomasti puhumaan, Ocon hämmästeli Viaplayn haastattelussa.
Mildh muistuttaa, että sääntöjen mukaan kisajärjestäjät ja valokuvaajat voivat jo etukäteen alkaa kokoontua palkintokorokejuhliin.
Asiantuntija uskoo, että Bakun vaaratilanteen taustalla oli ajattelemattomuutta. Oconin piti päästä vielä käymään varikolla, koska säännöissä on yksi pakollinen varikkopysähdys. Mildhin mukaan sunnuntain kaltaisia vaaratilanteita ei pitäisi nähdä F1-sarjassa lainkaan.
– Se oli erittäin vaarallinen tilanne. Kilpailujärjestäjät toimivat sääntöjen mukaisesti, mutta se oli iso riski, Mildh totesi.
Mitä seuraavaksi?
F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Miamin katuradalla.
Red Bullin ylivoima on tehnyt tällä kaudella kisoista osittain myös puuduttaviakin.
Mildh ei kuitenkaan näe, että Red Bullin ylivoima veisi tällä hetkellä mielenkiinnon F1-sarjasta. Hänen mukaansa nyt on erittäin mielenkiintoista, koska Sergio Perez kykenee haastamaan Max Verstappenin mestaruustaistossa.
Eroa Red Bull -kaksikon välillä on enää kuusi pistettä.
– Perez on tällä hetkellä voimiensa tunnossa. Hän on autonsa kanssa sinut. Perez pystyy ajamaan hallitulla riskillä. Uskon, että hän saa tallissa myös hyvän tuen. Red Bullille on tärkeää, että he voittavat varmasti ja ylivoimaisesti tallimestaruuden, Mildh listaa.
Lisäksi Mildh uskoo, että Pereziä potkii eteenpäin sopimustilanne. Meksikolaisen nykyinen sopimus kattaa vain tämän ja ensi kauden.
– Perez neuvottelee uudesta sopimuksesta. Se antaa myös pientä vauhtia.