• 29 toukokuun, 2023

Valmet Automotive ei itsekään uskonut uuteen hitsaustekniikkaan – keksintö yllätti kaikki ja nyt se voi mullistaa koko autonrakennuksen


Kuukausi sitten autotehtaalla avatun innovaatiokeskuksen keksintö saattaa mullistaa koko autonrakennuksen ja siirtää perinteiset hitsauspenkit historiaan.

Peltiosia käsitellään aivan uudella tavalla Valmet Automotiven innovaatiokeskukseen rakennetussa hitsaussolussa. Kuva: Ari Welling / Yle | Video: Kamal Afarin / Yle

Kokonaan uuden tuotantolinjan rakentaminen voi maksaa autotehtaalle jopa satoja miljoonia euroja. Tuotantolinjat ovat merkki- ja mallikohtaisia, eli uusi automalli vaatii kokonaan uuden tuotantolinjan.

Uudenkaupungin autotehtaalla on kyllästytty siihen, että mallin vaihtuessa koko valmistuslinja pitää rakentaa alusta alkaen.

Viime vuoden lopulla Valmet Automotive alkoi valmistaa aurinkosähköä hyödyntäviä Lightyear 0 -autoja. Autoja ehdittiin valmistaa vain kymmenkunta, sitten kallis tuotantolinja jäi seisomaan tyhjän pantiksi hollantilaisyhtiön ajauduttua selvitystilaan.

Joustava tuotantolinja tuo ketteryyttä toimintaan

Kuukausi sitten avatun innovaatiokeskuksen ensimmäinen haaste onkin kehittää joustavampi tuotantolinja. Nykyisellään linjat perustuvat hitsausjigeihin, eräänlaisiin ruuvipenkkeihin, joissa hitsattavat osat pysyvät paikoillaan.

Autoteollisuus on kuitenkin murroksessa ja autoja valmistetaan usein entistä pienempiä sarjoja, kertoo strategiajohtaja Antti Havola.

– Maailma menee eteenpäin ja sähköautot ovat mullistaneet perinteistä autonrakennusta. Meidän pitää etsiä monikäyttöisiä ratkaisuja ja kehittää joustavuutta tuotannossamme entisestään.

Valmet Automotiven innovaatiokeskuksen projekti-insinööri Tommi Tuominen.

Projekti-insinööri Tommi Tuomisen mukaan uusi hitsaussolu voidaan ohjelmoida valmistamaan erilaisia osia ja eri automalleja. Nykyiset autotehtaiden tuotantolinjat ovat mallisidonnaisia. Kuva: Kamal Afarin / Yle

Uuteen innovaatiokeskukseen on rakennettu hitsaussolu, jossa peltiosat eivät hitsausprosessissa pysy lainkaan paikoillaan.

Projekti-insinööri Tommi Tuominen myöntää, että myös innovaatiokeskuksessa kokeiluun suhtauduttiin aluksi epäilevästi.

– Meilläkin oltiin skeptisiä ja ihmeteltiin, miten joustavat peltiosat taipuvat uudenlaiseen tekemiseen. Aika moni sanoi, että ei varmasti tule toimimaan, sillä osien geometria on ennen saatu haltuun jigeissä. Yllättäen se kuitenkin tässä näyttää onnistuvan.

Hitsaussolussa autonosat pyörivät robotin ”kourissa” ja käyvät joka hitsauksen jälkeen kuvattavana eräänlaisessa valokuvauslaatikossa. Tekniikaa on kehitetty yhdessä helsinkiläisen mittauslaitetoimittaja Mapvisionin kanssa.

– Autoteollisuus ei ole testannut tätä teknologiaa missään muualla maailmassa. Olemme Mapvisionin kanssa aivan pioneereja tässä kehitystyössä.

Antti Havola ja  Tommi Tuominen, valmet automotive Uusikaupunki.

Antti Havola ja Tommi Tuominen tietävät innovaatioiden olevan elinehto autoteollisuudessa. Kuva: Kamal Afarin / Yle

Teknologialla tehdään ihmistyöstä mielekkäämpää

Sähköautoyritys Tesla valmistaa autoja aivan uudella tavalla vailla perinteisen autonvalmistuksen tuomia rasitteita. Myös suomalainen autotehdas tulee pärjäämään kilpailussa nimenomaan innovatiivisuudella, uskoo strategiajohtaja Antti Havola.

Kaikesta kehitystyöstä ei ymmärrettävästi voida kertoa julkisuuteen, mutta esimerkiksi konenäön mahdollisuuksia autotehtaalla tutkitaan avoimesti.

– Yksinkertainen esimerkki on vaikkapa laatikko, jossa on osia menossa hitsaukseen. Konenäön avulla osien ei tarvitsisi olla laatikossa enää tietyssä järjestyksessä. Konenäön avulla robotti voi poimia oikeat osat ilman ihmisen apua.

Havola korostaa, että uusien innovaatioiden tarkoituksena ei ole tehdä ihmisistä työttömiä, vaan esimerkiksi lisätä työn mielekkyyttä.

– Tuotannosta tehdään järkevämpää ja samalla käytetään teknologiaa entistä enemmän apuna ihmisten työssä. Yritämme poistaa hankalia ja kuluttavia työvaiheita. Kaikkea ei ole tarkoitus eikä järkevää automatisoida, vaan enemmänkin autetaan ihmisiä työssään.

Voit keskustella aiheesta 30. toukokuuta kello 23 asti.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *