- 24 heinäkuun, 2023
Tutkija: ”Meillä ei jatkossa ole varaa nykyisen laajuiseen lentämiseen”
Lettenmeier toivoo, että Kreikan kuumuusaalto ja maastopalot herättäisivät ihmisiä miettimään ilmastonmuutosta
Kai Jaskari,
Roope Kariniemi
Kreikan kuumuusaalto ja maastopalot ovat nostaneet ilmastonmuutoksen ja lentämisen jälleen luupin alle.
– Mietin, että olisiko tämä nyt se [tilanne], joka herättää meidät siihen, että meidän täytyy muuttaa joitakin asioita elämässämme, jotta meidän lapsillakin olisi mahdollisuus hyvään elämään.
Näin sanoi Michael Lettenmeier maanantain A-studiossa. Lettenmeier on kestävän tulevaisuuden asiantuntijayrityksen D-Matin toimitusjohtaja ja Helsingin yliopiston tutkijatohtori.
– Meillä ei ole varaa nykyisen laajuiseen lentämiseen.
Lettenmeier vetoaa Pariisin ilmastosopimukseen. Sen tavoitteena on pitää maapallon keskilämpötilan nousu selvästi alle kahdessa asteessa suhteessa esiteolliseen aikaan. Sen lisäksi sopimus edellyttää pyrkimistä toimiin, joilla lämpeneminen saataisiin rajattua alle 1,5 asteen.
Lettenmeierin mielestä lentäminen on liian halpaa. Hänen mielestään lentämistä pitäisi verottaa kovemmalla kädellä, jotta yhä useammat vähentäisivät lentämistään.
– Meillä verosubventoidaan lentämistä suhteessa muihin liikennevälineisiin. Ei sekään oikein sovi tähän aikaan. Miksi lentopolttoaineesta ei makseta veroja, kun muista polttoaineista maksetaan?
”Viherpesua esiintyy paljon”
Ilmastoaktivisti ja yrittäjä Niklas Kaskeala sanoi, että vielä ei ole sellaista yleistä tietoisuutta siitä, miten haitallista lentäminen oikeastaan on.
– Lentoyhtiöt jopa valehtevat siitä, miten paljon päästöjä ja ilmastoa lämmittäviä vaikutuksia lentämisellä on, Kaskeala väittää.
– Haitallista viherpesua esiintyy paljon. Sillä on oma vaikutuksensa siihen, että ei tunnisteta, että lentäminen on yksilötasolla varakkaissa yhteiskunnissa, kuten Suomessa, iso päästölähde.
Kaskeala pitää päästöjen vähättelynä sitä, että lentoyhtiöt laskevat vain suorat hiilidioksidipäästöt.
– Ilmakehässä syntyy paljon muitakin lämpenemiseen vaikuttavia tekijöitä, kun lennetään korkealla.
Ainakaan Finnairin verkkosivuilla ei muuta väitetäkään kuin, että päästövaikutuksia laskettaessa ilmoitetaan suorat hiilidioksidipäästöt: ”Päästölaskurissamme on huomioitu vain todelliseen polttoaineenkulutukseen perustuvat suorat hiilidioksidipäästöt. Lentoliikenteessä hiilidioksidipäästöjen laskentatapa on yhteisesti sovittu, ja sitä käyttävät mm. ilmailualan kattojärjestö IATA.”
Michael Lettenmeierin mukaan lentämisen ilmastovaikutukset ovat vain muutama prosentti kaikista päästöistä, mutta niiden ilmastovaikutukset ovat suuremmat.
– Ilmastovaikutus on jopa kolminkertainen päästöihin verrattuna. Esimerkiksi keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä 13 prosenttia johtuu lentämisestä.
Lettenmeier laskee, että koska puolet suomalaisista ei lennä laisinkaan, toiselle puolelle lentämisen ilmastovaikutukset ovat jopa neljäsosa kokonaishiilijalanjäljestä.
– Se ei ole mikään vähäinen juttu.