- 23 kesäkuun, 2023
Suomalaisasiantuntijalta hätkähdyttävä ehdotus – näin F1 ratkaisisi suurimman ongelmansa helposti
Ympäristö- ja vastuullisuusasiantuntija Jaana Helmisen mukaan F1 voisi vähentää kilpailukalenteriaan järkevöittämällä 60 prosenttia pois lentokilometreistä.
Autourheilun kuninkuusluokan Formula 1:n tämän vuoden kilpailukalenteri on puhuttanut runsaasti. F1-sarja on ilmaissut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä, mutta sarja on jatkanut laajentumistaan. Tälle vuodelle lentokilometrit ovat kasvaneet.
Kasvu on aiheuttanut kritiikkiä, koska F1-sarja on itse kertonut tavoitteistaan järkevöitttää kalenteria.
F1-sarjan omien laskelmien mukaan matkustaminen ja logistiikka aiheuttavat lähes 73 prosenttia sarjan päästöistä.
Lentokilometrejä tulee tänä vuonna ainakin yli 130 000 eli vähintään kolme kertaa maapallon ympäri. Sarjassa lennetään tällä kaudella useaan otteeseen ristiin ja rastiin ympäri maapalloa. Suomen F1-tähti Valtteri Bottas kertoi aiemmin Yle Urheilulle, että F1-sarjan kalenterissa saatetaan nähdä ensi kaudeksi isoja muutoksia.
Ympäristö- ja vastuullisuusasiantuntija Jaana Helminen on laskenut, että F1-sarja voisi vähentää lentokilometrejään 60 prosentilla. Helmisen laskelmissa F1-kausi alkaisi yhä Bahrainista ja sen keskiössä olisi sijoittaa kisoja samoille alueille.
– Ensin olisi kilpailut Lähi-idässä, sitten Euroopassa. Tauon aikana kalusto rahdattaisiin Amerikan mantereen puolelle ja vielä laivalla. Siellä jatkettaisiin sarjaa ja sitten palattaisiin takaisin Eurooppaan Australian ja Japanin kautta. Näin saisi helposti 60 prosenttia pois lentokilometreistä, Aalto-yliopistossa työskentelevä Helminen sanoo.
F1-sarjan ympäristötavoitteisiin kriittisesti suhtautunut tukija Toby Miller totesi viime viikolla Yle Urheilulle, että F1-sarja ei uskalla lähteä leikkaamaan suurimmista päästöistään.
Helminen on Millerin kanssa samoilla linjoilla, että F1 tarttuu lillukanvarsiin tällä hetkellä
– Formula ykkösissä on usein mielikuva, että itse kilpailutapahtumasta tulisi paljon päästöjä. Se on väärä mielikuva, Helminen sanoo.
Helminen kuitenkin korostaa, että niin F1-sarjassa kuin kaikissa muissakin urheilutapahtumissa pitäisi keskittyä matkustamisesta ja logistiikasta aiheutuviin päästöihin.
– Puututaan marginaalisen pieniin asioihin. Formula 1 -kisoissa yritetään esimerkiksi saada yleisölle bussikuljetuksia kilpailupaikkakunnalle. Se on todella pieni osa kokonaisuutta, Helminen sanoo.
Hiilijalanjälkinumeroissa ongelma
Viime joulukuun jalkapallon MM-kisoja Qatarissa mainostettiin myös lajin ensimmäisinä hiiliineutraaleina MM-kisoina.
Kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa arvioi, että kisojen päästöt olisivat olleet 3,6 miljoonaa hiilidioksiditonnia. Fifan mukaan se kompensoi päästöt, jonka vuoksi lajiliitto piti kisoja hiilineutraaleina. Tutkijoiden mukaan arviot menivät reilusti alakanttiin. Päästöt olivat tutkijoiden arvion mukaan noin 10 miljoonan tonnin luokkaa.
F1 ei ole myöskään kertonut taustoja omille hiilijalanjälkilaskemilleen. F1-sarjan omissa lukemissa sarjan vuoden 2018 oma hiilijalanjälki oli noin 256 000 tonnia. F1-sarjan omien laskemilen mukaan se olisi pystynyt neljässä vuodessa laskemaan hiilijalanjälkeä 17 prosentilla. Viime vuoden hiilijalanjälki olisi ollut siis 212 000 tonnia.
Helminen näkee, että F1-sarjan lukemat ovat pätevät karkevalla tasolla. Tarkasti ei voi kuitenkaan sanoa.
Helminen näkeekin ongelman hiilijalanjälkinumeroiden taustalla.
– Ongelmana on, että hiilijalanjälkeä lasketaan monella eri tavalla. Olen itse sitä mieltä, että pitäisi olla joku edes karkea malli, jolla urheilutapahtumat pystyisivät laskemaan hiilijalanjälkeään. Ne olisivat sitten edes jollain tavalla vertailukelpoisia. Tällä hetkellähän ne eivät sitä ole, Helminen sanoo.
Vastuullisuuasiantuntija penää ylipäätänsä vastuunkantoa urheilun päättäjiltä.
– On aika pitkälti kansainvälisissä järjestöissä valtaapitävien käsissä, miltä urheilumaailma näyttää jatkossa. Jos isoja urheilutapahtumia, kuten F1-sirkuksia, yritettäisiin järjestää kestävämmin, voisimme jatkossakin nauttia urheilusta, Helminen korostaa.