• 18 helmikuun, 2023

Sähköauton lataushinta on kuljettajalle tien päällä sekava viidakko – mutta nyt asiaan on tulossa muutos


Jyrkästi kasvava sähköautokanta tietää yhä useammalle tutustumista sähkön latauspisteisiin. Yksi ihmeellisyys on hintatiedotus.

Kuluttajaliitto ja autoilijoiden etujärjestö Autoliitto moittivatkin sähkölatausasemia siitä, että lataushinnat ovat latauspisteillä näkyvillä huonosti tai ei laisinkaan.

– Joka ikisellä polttoaineasemalla näet hintapylväästä hinnat bensiinille ja dieselille. Mutta kun katsot latausasemia, et näe siellä hintaa tai hinnoitteluperustetta sähkölle pääsääntöisesti ollenkaan, kritisoi tilannetta Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kuluttajaliiton mukaan nykytilanne on hankala.

– Hinnoittelun tulisi olla nykyistä läpinäkyvämpää ja selkeämpää ja hintojen selkeästi havaittavissa kuluttajille, sanoo Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen.

Sekava appi

Kännykkään ladatusta latausaseman sovelluksesta hinnan näkee, mutta sielläkin ongelmaksi muodostuu usein hinnoittelun sekavuus.

– Osassa paikkoja lataus on hinnoiteltu latausajan mukaan senttiä minuutilta, osassa senttiä kilowattitunnilta (kwh) ja osassa niiden yhdistelmänä. Esimerkiksi alkuun ladataan kilowattituntien mukaan ja määrätyn ajan kuluttua kytkeytyy lisäksi aikaan perustuva veloitus, Vesalainen kuvaa.

– Lain näkökulmasta se nykyisellään riittää, mutta helppokäyttöisyyden näkökulmasta se on haasteellista. Parannuksia tarvittaisiin, toteaa Vyyryläinen.

Vyyryläinen arvostelee sitäkin, että polttoaineista poiketen latauksen voi enimmäkseen maksaa vain apilla, ei esimerkiksi pankkikortilla.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen nojaa auton oveen ja katsoo kameraan.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Kuva: Dani Branthin / Yle

– Ja appeja pitää olla ladattuna monta. Eurooppalaisissa kuluttajajärjestöissä puhutaankin, että pitäisi turvata erilaiset maksutavat.

Vesalainen toteaa, että sähköautoilijan näkökulmasta nykykäytäntö on todella sekava.

– Kaikkialla pitäisi olla yhtenäiset hinnoittelukäytännöt: kwh-pohjaiset ja kaikkien selvästi nähtävillä latausasemilla, Vesalainen vaatii.

– Toki se on perusteltua, että tietyn ajan kuluttua kwh-pohjaisen hinnoittelun ohelle tulee lisäksi aikaveloitus, jottei tolpalle jätetä autoa kohtuuttoman pitkäksi aikaa latauksen hidastuttua akun ollessa jo lähes täynnä, Vesalainen pohtii.

Tiina Vyyryläinen

Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen. Kuva: Linda Lipponen / Kuluttajaliitto

Vyyryläinen väläyttää vaihtoehdoksi polttoainetolpasta tuttua hintanäyttöä sähköllekin.

– En tiedä, onko se helposti toteutettavissa, mutta kun olet lataamassa, niin ei tarvitsisi ottaa appia käteen ja etsiä hintaa sieltä, vaan että hinta olisi selkeästi nähtävillä siinä yhteydessä.

Maksutapaan ehkä lisäyksiä

S-ryhmän latausverkostosta, ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen kertoo, että asiakaspalautteesta ei ole juurikaan noussut esille se, että latauksen hinta ei näy ollenkaan asemilla, vaan se näkyy nettisivuilla ja ABC-mobiilissa eli kännykän maksusovelluksessa. Sen sijaan kyselyssä asiakkaat ovat toivoneet lataukseen kortti- ja lähimaksumahdollisuutta sovellusmakselun lisäksi.

– Se on meillä mietinnässä tällä hetkellä. Jos asiakkailta tulee palautetta ja tarvetta muihin muutoksiin, toki me reagoimme, Tervonen sanoo.

ABC:llä on yli 1 300 latauspistettä ja verkko kasvaa tänä vuonna voimakkaasti. Kaikkiaan maassa on noin 7 700 asiointilatauspistettä ja yli 1 500 pika- ja suurteholatauspistettä.

EU-asetus tekeillä

Euroopan unionissa on herätty latausasemien käyttäjäystävällisyysongelmiin jo muutama vuosi sitten. Parhaillaan valmisteltava ns. AFIR-asetus merkitsee voimaantullessaan muutoksia muun muassa latausasemien hintanäyttöihin.

Lisäksi latauksen maksuun halutaan lisää tapoja, muun muassa maksukortteja nykyisen sovellusmakselun oheen. Jäsenvaltioiden näkemyksen mukaan latauksen hinnoitteluun on syytä jättää joustavuutta. Se voi olla esimerkiksi kilowatti- tai aikapohjainen tai näiden yhdistelmä.

Jäsenvaltioiden mielestä lataushinnan pitää jatkossa näkyä yli 50 kilowatin tehoa tarjoavilla latausasemilla. Vaatimus koskee vanhoista asemista vain niitä, jotka sijaitsevat Europan laajuisen TEN-T- liikenneverkon varrella. Näitä teitä on Suomessa yli 5 000 kilometriä etelästä pohjoiseen ja lännestä itään.

Asetusluonnos on parhaillaan kolmikantaneuvotteluissa ja Suomessa se tulee näillä näkymin sovellettavaksi 2024, jonka jälkeen uudet asemat on varustettava uusien säännösten mukaisesti. Nykyiset latausasemat saavat siirtymäaikaa muutoksiin vuoden 2027 alkuun.

Voit keskustella aiheesta 17.2. klo 23:een saakka.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *