• 3 huhtikuun, 2023

”Olemme keränneet tietoa, joka auttaa oikeanlaisen viestin muotoilussa”


Venäläisen kyytipalvelun Yangon omistaja Yandex on suunnitellut Suomessa virolaiseen Boltiin kohdistuvaa lokakampanjaa. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja Yandex joutui monen venäläisen yrityksen tavoin huonoon valoon.

Asia selviää Ylen MOT-toimituksen haltuunsa saamista asiakirjoista, jotka tulivat julki Yandexin palkkaaman latvialaisen PR-toimiston tietovuodossa. Hakukoneyhtiö Yandexia on kutsuttu ”Venäjän Googleksi”, mutta sillä on paljon muutakin liiketoimintaa.

Yandex palkkasi alun perin PR-toimisto Praen vaikuttamaan julkiseen keskusteluun kyytipalvelustaan Latviassa. Latvia, Liettua ja Viro kuitenkin kielsivät (siirryt toiseen palveluun) kyytipalvelun maissaan, kun Venäjä aloitti sodan Ukrainassa. Baltian maat epäilevät yhtiön välittävän tietoja kyytipalvelua käyttävistä henkilöistä Venäjän turvallisuuspalvelulle FSB:lle.

Kun Yandex joutui vetäytymään Baltiasta, se käänsi katseensa Suomeen, jossa yrityksen kyytipalvelu toimii nimellä Yango. Suomessa poliitikot eivät ole pitäneet Yangoa turvallisuusuhkana ja yhtiö jatkaa toimintaansa normaalisti.

Yandex pyysi apua ”anti-trollaamiseen” Suomessa

Huhtikuussa 2022 Yandexin kyytipalvelun toiminta keskeytettiin Latviassa. Yandex Go:n kansainvälisestä PR:stä vastaava Olga Demyanyuk lähestyi Praea sähköpostilla.

Hän kiitti PR-toimistoa tuesta erityisesti ”näinä vaikeina aikoina” ja halusi keskustella tulevasta yhteistyöstä, jolla oli kiire. Hän oli huolissaan kyytipalvelun tulevaisuudesta Pohjoismaissa.

Haluaisin tarkistaa, pystyttekö tarjoamaan meille viestintäpalveluja muilla markkinoilla. Ehkä voisitte auttaa meitä anti-trollaamaan Suomessa ja Norjassa, tai voitte esittää muita ideoita.

Vuotomateriaalista käy ilmi, että Yandex tarkoittaa anti-trollaamisella uusien sometilien perustamista. Tilien avulla tuputetaan yhtiölle myönteisiä näkemyksiä julkiseen keskusteluun.

Yhteistyötarjous nähtiin Praen sisäisissä keskusteluissa houkuttelevana.

Voisi olla kiinnostavaa jatkaa yhteistyötä muillakin markkinoilla, se voisi tarjota meille uusia mahdollisuuksia.

Viestittely ei ilmeisesti kuitenkaan johtanut kampanjaan.

Muutamaa kuukautta myöhemmin, heinäkuussa 2022 Praessa keskusteltiin Yandexin lähettämästä aikaisempaa yksityiskohtaisemmasta pyynnöstä.

Yandex halusi järjestää Suomessa mustamaalauskampanjan, joka kohdistuisi virolaiseen kyytipalveluun Boltiin. Bolt oli juuri aloittanut (siirryt toiseen palveluun) kyytien välittämisen Suomessa ja oli Uberin ohella Yangon pahin kilpailija.

Bolt kiistää väitteet kuljettajien huonosta kohtelusta

Yandexin tärkein tavoite oli ujuttaa suomalaiseen mediaan kriittisiä kirjoituksia Boltista. Yandex väitti, että Bolt väärinkäyttää EU-rahaa ja kohtelee kuljettajiaan huonosti.

Tarkoitus oli saada joitain suomalaisia, kenties Yangon kuljettajia, lähettämään nimissään kirjeitä suomalaisille toimittajille. Näillä viesteillä olisi yritetty murentaa Boltin uskottavuutta.

Olemme keränneet tietoa, joka voi auttaa oikeanlaisen viestin muotoilussa.

Boltin Suomen-maajohtaja Mikael Uusivuori kertoo, ettei yhtiöllä ole ollut tietoa Yandexin mustamaalaussuunnitelmista.

Uusivuori sanoo, että Bolt on saanut Euroopan investointipankilta tukea vuonna 2020.

”Tavoitteenamme on rakentaa kuljettajille ja matkustajille paras mahdollinen kyytipalvelu. Käytämme kaiken rahoituksen palvelumme kehittämiseen.”

Uusivuoren mukaan Boltin kuljettajat saavat valita vapaasti, milloin ja mille eri kyytipalveluille työskentelevät. Boltille menevä komissio kuljettajilta on ollut alusta lähtien 15 prosenttia.

Kuvakaappaus Yandexin viestistä latvialaiselle PR-toimistolle.

Kuva: Kuvakaappaus Yandexin viestistä latvialaiselle PR-toimistolle

Praessa pohdittiin tarjousta lähteä mukaan Yandexin Bolt-kampanjaan, mutta tultiin lopulta siihen tulokseen, ettei tarvittavaa apua pystytä tarjoamaan. Yandexista vastannut Praen työntekijä kirjoitti kollegoilleen heinäkuussa 2022:

Yandex haluaisi aktivoitua Suomessa. Lyhyesti, en näe miten me voisimme auttaa heitä viestintäpalveluissa suomeksi tai puhumalla suomalaiselle medialle. Mutta ehkä voimme välittää viestin jollekin muulle partneritoimistollemme?

”Yangolla ei ole ollut mainitsemaasi kampanjaa”

Miksi Yandex suunnitteli Boltia vastaan kohdennettua kampanjaa? PR-päällikkö Olga Demyanyuk lähetti sähköpostitse Yangon viestinnän laatimat vastaukset. Viestin mukaan Yandexilla ”ei ole tietoa väitteistä, jotka koskevat Praen tekemää mustaa PR-kampanjaa”.

”Yango Suomessa ei käytä tämän yhtiön PR-palveluja eikä Yangolla ole ollut mainitsemaasi kampanjaa tämän yhtiön tai minkään muun yhtiön kautta.”

Yandex kiistää käsittelevänsä ihmisten henkilökohtaista dataa epäilyttävällä tavalla. Yhtiön mukaan mediassa olleet pelot johtuvat Venäjän liikenneministeriön ajamasta laista, jonka mukaan digitaalisia kuljetuspalveluita tarjoavien yhtiöiden pitää kerätä tietoja tehdyistä matkoista.

”Laki koskee vain Venäjällä tapahtuvaa toimintaa, joten se ei vaikuta meidän kyytipalveluumme, joka on rekisteröity Hollantiin, eikä datan suojeluun maissa, joissa Yango toimii.”

MOT lähetti Demyanyukille uuden kommenttipyynnön.

Olemme nähneet viestin, jossa ”Olgan kollega Yandexilta” kysyy Praelta apua Boltiin kohdistuvaan kampanjaan. Lähetit myös itse Praelle viestin, jossa pyysit apua anti-trollaamiseen Suomessa. Miten vastaatte tähän?

”Emme voi kommentoida yksityistä kirjeenvaihtoa yleisen tietosuoja-asetuksen vuoksi. Mitä tulee anti-trollaamiseen, tarkoitamme tällä yleensä sitä, että valvomme, reagoidaanko sosiaalisessa mediassa negatiivisesti uutisiin brändistämme. Analysoimme reaktiot, yritämme korjata narratiivin ja välttää vastaavan tapahtumisen tulevaisuudessa.”

Yandexin selitys ontuu. EU:n yleinen tietosuoja-asetus liittyy yritysten tapaan käsitellä henkilötietoja, eikä puutu millään tavalla keskustelemiseen yhtiön liiketoimintaa koskevista viesteistä.

Taksiyhtiö Yangon auto Helsingissä Ruskeasuolla. Auton kyljen teippaukset osittain irronneet.

Helsinkiläisten taksikuskien havaintojen mukaan Yangon tarroilla varustettujen autojen määrä on vähentynyt katukuvassa. Osa kuskeista on repinyt tarroja pois autonsa kyljestä. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Yandexin operaatio Suomessa näyttää joko epäonnistuneen tai jääneen suunnitelmaksi. Jutut Boltista suomalaisessa mediassa ovat olleet neutraaleja. Yandexin lokakampanjan kahta pääviestiä ei jutuissa näy.

Myöskään suomalaiset somevaikuttajat eivät näytä innostuneen hehkuttamaan Yangoa. Esimerkiksi Instagramissa julkaisut Yangosta käytännössä loppuivat, kun Venäjä aloitti sodan Ukrainassa.

”Kremlin mustekala” osti näkyvyyttä somevaikuttajilta

Vaikka Prae ei pystynyt tarjoamaan apua Yandexille Boltin ja Suomen suhteen, se työskenteli yhtiölle aktiivisesti Latviassa. Prae keräsi nimilistaa asiantuntijoista, joita voisi hyödyntää mediassa positiivisessa uutisoinnissa. Kyytipalvelun mainostamisessa käytettiin maksettuja somevaikuttajia.

Vuonna 2022 Praen oli tarkoitus saada Yandexilta yli 50 000 euroa viestintäpalveluistaan, mutta Ukrainan sotaa seuranneen Latvian kyytipalvelun lopettamisen jälkeen Yandex karsi Praelta ostamaansa palvelua.

Vuodettujen asiakirjojen mukaan Prae kiinnostui jo 2019 Yandexista, joka etsi tuolloin Baltian maista ja Suomesta PR-toimistoa. Praessa oli kuitenkin myös kipuilua Yandexin suhteen. Yksi henkilö kuvasi Yandexia ”Kremlin mustekalaksi”, joka kerää dataa latvialaisilta kuskeilta vakoilutoiminnan tueksi ja jonka PR-toimisto joutuisi Venäjän turvallisuusviranomaisten valvovan silmän alle.

Lopulta raha näyttää vieneen voiton. Sopimus päätettiin tehdä.

Oletko varma tuosta turvallisuusasiasta? Minä tiedän vain, että kyseessä on halpa Uber. Palkka vaikuttaa hyvältä ja tarvitsisimme todella vakituisen kaupallisen asiakkaan.

Prae ei halunnut kommentoida MOT:lle yhteistyötään Yandexin kanssa.

Helsinkiläiset taksikuskit kommentoivat Yango-taksien tilannetta viime keväänä.

Artikkelia voi kommentoida 4.4. kello 23.00:een asti.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *