• 18 huhtikuun, 2023

Fortumin yritysasiakkaat irtisanoivat sopimuksia ja syntyi erikoinen jupakka – ”Merkittävä asia euroissa ja asiakasmäärissä”, sanoo yhtiön edustaja



Fortumin Yritys Aktiivi -sähkösopimusten irtisanomisista ja korvausvaatimuksista kehkeytyi monimutkainen kuvio.

Suomen Yrittäjät kertoi viikonloppuna (siirryt toiseen palveluun) saaneensa kymmeniä yhteydenottoja yrittäjiltä, joiden Fortum katsoo purkaneen kyseisen sopimuksen sopimusehtojen vastaisesti.

Yrittäjien mukaan Fortum vaati sopimussakon maksamista tai Yritys Aktiivin piiriin palaamista.

Yritys Aktiivin ehtojen mukaan sopimuksessa on kuuden kuukauden irtisanomisaika ja sopimus on irtisanottava kirjallisesti.

Viestejä lähti yrittäjille, jotka olivat tehneet toisen yhtiön kanssa uuden sähkösopimuksen yksityishenkilönä tai toisen yrityksen nimiin.

Mutta viestejä lähti myös yrittäjille, jotka kertoivat sopineensa Fortumin asiakaspalvelun kanssa siitä, että sopimus voidaan purkaa tai vaihtaa ilman irtisanomisaikaa.

Fortum pahoittelee

Fortum pahoittelee maanantaina julkaisemassaan tiedotteessa, ettei kaikissa tapauksissa ole tunnistettu asiakkaita, joiden kanssa muutoksista on sovittu yhdessä.

Heiltä ei peritä sopimussakkoa tai edellytetä Yritys Aktiiviin palaamista. Fortum kertoo näille asiakkaille erikseen sähköpostilla asiasta ja korvaa Yritys Aktiivi -yhteishankintasalkulle kustannukset itse.

– Sopimussakko perutaan kaikkien niiden asiakkaiden kohdalta, joilla on Fortumin kanssa sopimus.

– Lisäksi poikkeuksellisesti on tapauksia, joissa ollaan sovittu asiakkaan kanssa, että puretaan aktiivisopimus ja hän saa mennä toiselle sähkönmyyjälle kuluttajasopimuksella, kertoo Fortumin Suomen yritysliiketoiminnan johtaja Tommi Varhama.

Kaikkia sakkoja ei peruta

Kaikkia sopimussakkoja ei kuitenkaan peruta.

– Ne asiakkaat, jotka ovat tehneet sopimusrikkomuksen ja poistuneet sopimukselta sopimatta asiasta meidän kanssa, heidän osaltaan sopimussakko on edelleen aiheellinen, Varhama sanoo.

Käytännössä kyse on Varhaman mukaan niistä asiakkaista, jotka tekivät toisen sähköyhtiön kanssa sopimuksen sopimatta siitä erikseen Fortumin kanssa.

Yhtenä haasteena kuviossa on Varhaman mukaan se, että Yritys Aktiivi -sopimus solmitaan yrityksen nimiin ja uusia sopimuksia tehtiin tyypillisesti kuluttajien nimiin.

Yrityksen sähkösopimus katkesi, kun samaan kiinteistöön tehtiin toinen sopimus.

Myös Fortum selventää blogitekstissään, että sopimuksen päättäminen ilman irtisanomisaikaa on ollut teknisesti mahdollista rekisteröimällä yritykselle muuton tai tekemällä toisen yrityksen tai kuluttajan nimissä uuden sopimuksen samaan kohteeseen.

– Tämä ei ole oikein eikä sopimusehtojen mukaista, mutta ei siis ole estettävissä, Varhama sanoo.

Toisaalta Suomen Yrittäjien haastattelema yksinyrittäjä Seppo Rikkinen kertoi, että Fortumin asiakaspalvelulle tällainen järjestely sopi.

– Kuulin että sähkösopimuksen muuttaminen olisi mahdollinen, kun se tehdään toiselle henkilölle samaan kiinteistöön. Otin yhteyttä Fortumin asiakaspalveluun ja sieltä sanottiin, että näin voi toimia, Rikkinen kertoi Suomen Yrittäjien verkkojutussa (siirryt toiseen palveluun).

Tilanteessa on Fortumin Varhaman mukaan valitettavasti ohjeistettu väärin, sopimusehtojen vastaisesti.

– Koska näin kuitenkin on asiakkaan kanssa sovittu, Fortum ottaa tästä vastuun ja korvaa yhteishankintasalkulle tämän tapauksen kustannuksen.

”Merkittävä asia euroissa ja asiakasmäärässä”

Fortumilta ei kerrota tarkkoja lukuja siitä, kuinka monesta yritysasiakkaasta on kyse.

Varhaman mukaan kyse on kuitenkin ”merkittävästä asiasta niin euroissa kuin asiakasmäärissä”.

– Emme halua tarkentaa, mutta emme olisi lähteneet tähän, jos puhuisimme kymmenistä tai muutamista sadoista asiakkaista.

Varhama korostaa vielä, ettei Fortum hyödy kustannusten korvaamisista.

– Niistä hyötyvät ainoastaan yhteishankintasalkun kautta sähköä ostavat yritysasiakkaat, joiden sähkön hinta korjaantuu tämän johdosta sille kuuluvalle tasolle.

Irtisanoutumisista koitui muille harmia

Yritys Aktiivi -sopimuksessa hinta muodostuu eri tavalla kuin kotitalouksille tutuissa sähkösopimuksissa.

Yritys Aktiivi on yhteishankintasalkkusopimus, jossa sähkön hinta muodostuu sähkönhankinnan kustannuksista jaettuna salkun asiakkaiden yhteenlasketulla sähkönkulutuksella.

Näin ollen irtisanoutumiset johtivat siihen, että muiden Yritys Aktiivin asiakkaiden hinnat nousivat.

Varhaman mukaan kyse oli niin merkittävästä asiasta, että siihen oli pakko puuttua.

– Olen edelleen sitä mieltä, että isossa kuvassa tämä (korvausvaatimus) on oikein. Sillä nyt muut yhteishankintasalkun asiakkaat joutuivat kärsimään – minkä on hyvitetty heille maaliskuun laskussa.

Fortumin mukaan Yritys Aktiivissa on kuuden kuukauden irtisanomisaika juuri siitä syystä, että sopimuksen päättäminen ei aiheuttaisi lisäkustannuksia muille salkun asiakkaille.

Useat sähköyhtiöt ovat tänä keväänä havainneet tapauksia, joissa asiakkaat ovat yrittäneet kikkailla eroon määräaikaisista sopimuksista.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *