• 27 heinäkuun, 2023

Esapekka Lappi sai merkittävän roolin ennen Jyväskylän MM-rallia – paljasti “tuliset keskustelut” tallikaverin kohurangaistuksen jälkeen


Ylen Ralliradio välittää Jyväskylän MM-rallin tapahtumat alusta loppuun saakka. Ralliviikko käynnistyy tiistaina Radio Suomen ralli-illalla kello 18.02 alkaen. Yle-sovelluksessa ja osoitteessa yle.fi näet kilpailun kaikki kohokohdat tuoreeltaan.

Esapekka Lappi sai ensimmäisen vuoron testata Hyundaita Jyväskylän MM-ralliin ennen tiimin ykköstähteä Thierry Neuvillea.

Lappi myönsi tärkeän roolinsa, kun Yle Urheilu haastatteli häntä testeissä ennen Viron MM-rallia.

– Tuskin se on sattumaa, että ajamme täällä ensimmäisenä. Olen kuitenkin menestynyt Suomessa. Tiedän, mitä haluan autolta täällä. Thierry on nähnyt tekemämme muutokset. Hänkin on ajanut aika paljon säädöilläni viimeisen puolen vuoden aikana. Ehkä sen takia ajamme ensimmäisenä, Lappi totesi Yle Urheilulle kesken testipäivän.

Säätöjä Jyväskylän MM-ralliin hioo Hyundain ykköstiimissä nyt myös toinen suomalainen Teemu Suninen.

Suninen sai paikan sen jälkeen, kun Hyundain kolmosautoa espanjalaisen Dani Sordon kanssa jakanut Craig Breen menehtyi Kroatian MM-rallia edeltäneissä testeissä.

Lapin mukaan Sunisen tulo tiimiin on hyvä juttu. Kaksikko ajoi aiemmin MM-sarjaa yhdessä M-Sportin Fordeilla.

– Tunnemme hyvin toisemme. Ajotyylimme ovat hyvin samanlaiset. Auton säädöt poikkeavat toisistaan, mutta ajattelemme asioista samalla tavalla. Nyt tulee hyvin tulitukea, mihin suuntaan autoa viedään. Jos kaksi sanoo ja yksi väittää vastaan, yleensä kaksi voittaa taistelun, Lappi kuvailee.

Esapekka Lappi muistelee maagista MM-rallivoittoaan Jyväskylässä.

Neuvillen kohurangaistuksesta ”tuliset keskustelut”

Lappi on päässyt oivaan vireeseen ennen kotikisaa. Viidestä edelliskisasta neljässsä Lappi on noussut palkintokorokkeelle. Kenian Safari-rallissakin Lappi olisi voinut olla kolmen joukossa, mutta kardaaniongelmat pilasivat taiston huippusijoista heti kilpailun alussa.

Lappi on luottavainen, että kardaani eli nivelakseli kestää Keski-Suomen sorateillä.

– Ei asiaa varmasti ole selätetty. Autoihin ei pystytä tekemään niin isoja muutoksia sääntöjen sallimissa rajoissa näin nopeasti, että tilanne olisi pomminvarma. Tiimi on kuitenkin tehnyt töitä ja tutkinut rajusti, mikä kardaanin hajotti. Tullaan varmasti saamaan päivitysosia, mutta niiden ajankohtaa en osaa sanoa, Lappi kuvailee.

Esapekka Lappi Jyväskylän MM-rallin testeissä vuonna 2023.

Esapekka Lappi uskoo olevansa iskussa Keski-Suomen sorateillä. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Safari-rallista kohistiin myös kilpailun jälkeen. Neuville hylättiin, koska hänen taustajoukkoihinsa kuuluva henkilö oli ollut tutustumassa erikoiskokeisiin ilman lupaa niin sanotun tutustumisjakson jälkeen.

Menikö teillä strategiat uusiksi, kun tuli käry?

– Ei vaikuta ainakaan meidän touhuun millään tavalla. Aika ilkikurinen juttu. Hyötyjähän siitä saa. Se on ihan selvä juttu. Ei se pasmojani sekoittanut. Enkä usko, että kenenkään muutenkaan. Se sekoitti ehkä ainoastaan Thierryn pasmat. En näkisi, että meillä mikään muuttuu, Lappi vastaa.

Oletteko laittaneet pientä kuittia, että tässäkö on salaisuutesi?

– Ei siitä tarvinnut kuittailla. Oli sen verta tuliset keskustelut. Katselin vierestä, Lappi sanoo.

Mystinen vastaus voittouteluihin

Neuvillella on ollut viime vuosina vaikeuksia nopeissa soraralleissa, mutta hän ylsi viime viikonloppuna toiseksi Viron MM-rallissa. Hän kertoi viikonloppuna medialle, kuinka oli saanut apua nopean soraralliin testeissä Lapilta. Ensi viikolla on luvassa perään toinen nopeiden sorateiden ralli Suomessa.

Aiemmin tällä kaudella on puhuttu paljon, kuinka Hyundailla Neuville on ykköskuskin roolissa. Sardiniassa Lappi ei saanut voittaa, vaan ajoi Toyotan Sébastien Ogierin keskeytyksen jälkeen niin hiljaa, että tallitoveri Neuville voitti kilpailun.

Miltä tilanne vaikuttaa? Eikö Suomessa enää tarvitse antaa voittoa pois, jos kyyti riittää?

– Katsotaan sitä sitten. En lähde vielä kommentoimaan sitä sen kummemmin. Toivotaan, että ei tarvitsisi antaa pois. Siihen pisteeseen pitää kuitenkin ensiksi päästä. Se on jo vaikeampi haaste sitten, Lappi muotoilee.

Näin Esapekka Lappi purki turhautumistaan Sardiniassa: ”Ei tarvitse voitosta ajaa kuitenkaan”.

Lappi nyt ”hyvällä alueella”

Lapilla on kuitenkin kovempi lataus kotikisaansa kuin muihin kisoihin. Kotiyleisöstä tulee Lapille omien sanojensa mukaan ”ekstrabuustia” ja lisäenergiaa. Luvassa on kauden kohokohta.

Perhekin on paikalla kisaviikonloppuna huoltoparkissa, vaikka kolmen lapsen isä ei pystykään kesken kisan antamaan hirveästi huomiota. Suurin ero muihin kisoihin tiivistyy itse kisamatkaan.

Suomalaiskuski pääsee lähtemään kotoaan Pieksämäeltä maanantaiaamuna. Aikaa Jyväskylään menee vain tunti.

– Se on ihan eri fiilis kuin lähteä aamuyöllä lentokentälle, odottaa kentällä, lentää ja ehkä vaihtaa konettakin. Tunnin matka on sitten aika helppo. Ympäristö on myös tuttua. Meno on rennompaa koko ajan, Lappi kuvailee kotikenttäetua.

Esapekka Lappi Jyväskylän MM-rallia edeltäneissä testeissä 25. heinäkuuta 2023.

Esapekka Lappi hioi säätöjään Jyväskylän MM-rallin Jämsässä tiistaina. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Asiantuntijat ovat vahvan Viron MM-rallin jälkeen nostaneet Hyundain kovaksi haastajaksi kotikisaansa ajavalle Toyotalle ja sen ykköstähdelle Kalle Rovanperälle.

Ennen viime kauden alkua ajateltiin, että Hyundai pystyisi laittamaan viime kautta paremmin kampoihin Hyundaillle. Toyota oli kuitenkin vahvempi kauden alussa.

Lapin mukaan hän ei pystynyt Hyundain uutena kuljettajana antamaan panosta vielä alkukaudesta auton kehittämiseen. Keskittyminen oli uuteen autoon opettelussa.

– Omissa ideoissa otti aikansa, että sai niitä käyttöön. Olemme mielestäni nyt ihan hyvällä tasolla. Vähän kilpailukykyisyys Toyotaa vastaan ailahtelee. Asfaltilla on vielä henkilökohtaisesti tekemistä, mutta soralla ruvetaan olemaan hyvällä alueella, Lappi kuvailee.

Lappi ajoi toistaiseksi uransa ainoan MM-rallivoittonsa Jyväskylässä vuonna 2017. Silloin Lappi ajoi vasta neljättä kilpailuaan MM-sarjan pääluokassa. Kuusi vuotta myöhemmin kilpailuja takana pääluokassa on 56. Ilman voittoa on menty siis reilut viisikymmentä kisaa.

– Ainahan silloinen voittofiilis on joka viikko tähtäimessä. Oli aika maaginen fiilis, minkä siitä sai. Kyllä sitä ensimmäistä voittoa lämmöllä muistelee aina, mutta vähän liian kauan siitä alkaa olla, Lappi sanoo.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *