• 23 toukokuun, 2023

Vantaa päätti: kaupunkiin tulee ratikka – väriksi ehdotettiin jo käärijänvihreää


Vantaan kaupunginvaltuusto on päättänyt raitiotien rakentamisen puolesta äänin 41–26.

Ratikan käsittely alkoi puoli seitsemältä maanantai-iltana. Asiasta päästiin äänestämään lopulta noin varttia ennen vuorokauden vaihtumista. Keskustelu oli kiivasta, ja puheenvuoroja varattiin useita kymmeniä.

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen totesi äänestystuloksen selvittyä tunnelman olevan riemuisa. Hän kuvaili päätöstä Vantaan historian suurimmaksi.

– Olen itse iloinen. Hieno päättää ura tähän virkakauteni isoimpaan hankkeeseen, eläkkeelle elokuun alussa jäävä Viljanen sanoi.

Kokoomuksen äänet olivat jakautuneet jo kaupunginhallituksen äänestyksessä, ja eroavat näkökannat näkyivät myös valtuuston kokouksessa. Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Sakari Rokkanen (kok.) toivoi heti alusta asti keskusteluun perusteltuja argumentteja puolesta ja vastaan.

Rokkanen itse totesi ratikan olevan kalliimpi investointi, mutta arvioitujen tuottojen paremmat Vantaalle. Kokoomuksesta esimerkiksi valtuutettu Paula Lehmuskallio (kok.) taas vastusti rakentamista nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.

– En hyväksy pakotettuja ryhmäpäätöksiä, kommentoi Lehmuskallio puheenvuorossaan.

SDP, vihreät ja vasemmistoliitto seisoivat jo aiemmin ratikan rakentamisen takana. Puolustavat tahot toivat myös maanantaina erityisesti esille ratikan tulevaisuuden investointina kaupungille.

Myös Tampereen ratikka nähtiin rohkaisevana esimerkkinä, ja useat mainitsivat sen valmistumisen etuajassa. Ratikkaa kannattava valtuutettu Ulla Kaukola (sd.) epäilikin, ettei mikään kaupunki ole katunut ratikan rakentamista, mutta esimerkiksi Turku on saattanut katua sen rakentamatta jättämistä. Hän näki, että ratikka tekee Vantaasta kaupungin ja parantaa palveluita.

– Muuten muutumme pääkaupunkiseudun peräkyläksi, kommentoi Kaukola.

Vantaan nuorisovaltuuston puheenjohtaja Anni Juulia Tuomaisen puheenvuoroa kiiteltiin useaan otteeseen ja hän sai myös aplodit alkupuheensa jälkeen. Tuomainen kommentoi ratikan lisäävän kaupungin houkuttelevuutta ja ilman hankkeen etenemistä Vantaa näyttäytyisi tylsänä kaupunkina, jolla ei ole rohkeutta kehittyä.

– Ratikka on kulkuneuvona rento ja viihtyisä, ja osa kestävän kaupungin liikenneverkostoa, totesi Tuomainen.

Valtuutettu Hanna Valtanen (vihr) toivoi jo tietynväristä ratikkaa.

–Kyllähän se olisi mahtavaa, jos me saataisiin käärijänvihreä ratikka.

Kasvaneet kulut ja taloudellinen epävarmuus herättivät keskustelua

Ratikan rakentamista vastustavat puheenvuorot toivat esille erityisesti taloudellisesti epävarman tilanteen sekä suunnitelman kasvaneet kustannukset.

Raitiotiehankkeen hinnaksi arvioitiin maaliskuussa noin 606 miljoonaa euroa, josta Vantaan kaupungin osuus olisi 414 miljoonaa. Hinta-arvio on noussut lähes 57 % vuodesta 2019.

Esimerkiksi perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit näkivät, että hankesuunnitelma pitäisi haudata tai palauttaa kaupunginhallitukselle.

Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Niilo Kärki näki, että taloudellista panostusta tarvitaan pikemminkin esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluihin. Valtuuston toinen varapuheenjohtaja Erika Veltheim (ps.) piti ratikan tuomia taloudellisia hyötyjä spekulaatioina, ja kommentoi, että hallitusneuvotteluiden ollessa kesken valtion tuesta ei ole takeita.

Keskustelua herätti myös se, miten Itä- ja Keski-Vantaalla kulkeva ratikka hyödyttäisi Länsi-Vantaata.

– Se palvelee vain osaa vantaalaista, mutta rokottaa kaikkia, totesi esimerkiksi Veltheim puheenvuorossaan.

Liike Nytin Marjo Vacker ei nähnyt nykyistä hetkeä hyvänä hetkenä ratikalle ja toi esille esimerkiksi turvallisuusnäkökulman.

– Jokainen tunnistaa raideliikenteen tuomat levottomuudet, Vacker kommentoi.

Valtuuston Valta kuuluu kansalle-puolueen Milad Dehghan kommentoi jo tilaisuuden alussa, ettei malta odottaa äänestyksen tulosta. Dehghan kommentoi, että ratikka voi olla jo vanhentunut kulkuneuvo 40 vuoden kuluttua.

– 40 vuoden päästä tällä teknologiselle kehityksellä meillä on vähintään Teslan tekoälyllä toimivia lentäviä autoja ja muita hienoja antigravitaatiokulkuneuvoja.

Vantaan kaupunginhallitus hyväksyi omalta osaltaan raitiotien rakentamisen 8. toukokuuta äänin 9–6.

Suunniteltu raitiotielinja on noin 19 kilometriä. Reitti kulkee Helsinki-Vantaan lentoasemalta Jumbon ja Tikkurilan kautta Hakunilaan ja siitä Länsimäen kautta Mellunmäen metroasemalle. Ratikan rakentaminen alkaa arviolta syksyllä 2024 ja liikennöinti vuonna 2029.

Vantaan kaupungin mukaan ratikan reitin varrelle voisi tulla jopa 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa.

Karta över den nya spårvägen i Vanda.

Grafiikka näyttää Vantaan ratikan suunnitellun reitin. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Juttua päivitetty 23.05 klo 00:14: Lisätty Vantaan kaupunginjohtajan kommentit.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *