- 3 heinäkuun, 2023
Pärjääkö Jari-Matti Latvala Kalle Rovanperälle Jyväskylässä? Näin asiantuntija arvioi – ”Sekunti per kilometri tulee takkiin”
Latvalan tilalla tallipäällikkönä toimii Jyväskylässä Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda. Asiantuntija Henri Haapamäki uskoo, että järjestely ei vaikuta tallin menestykseen kilpailussa.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ilmoitti maanantaina kilpailevansa tallin autolla Jyväskylän MM-rallissa.
Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki ei muista vastaavaa tilannetta, jossa tallipäällikkö hyppäisi MM-ralliauton rattiin.
– En ole tilastofanaatikko, mutta lähimuistiin ei ilmaannu tällaisia tilanteita. Ei ole monta tallipäällikköä, jonka voisi laskea Rally1 -auton rattiin ja odottaa, että ajetaan ihan kuumimman kärjen taakse.
Latvala kertoi Dirtfish-sivustolle olevansa Jyväskylässä tyytyväinen sijoituksiin 5–10.
Haapamäki arvelee Latvalan taistelevan sijoista 5–7. Latvala ehtii testata autoa yhden päivän ajan Jyväskylän MM-rallia edeltävänä maanantaina. Rallin MM-sarjassa on muutama kovan luokan huipputekijä, joiden päihittäminen olisi yllättävää.
– Jos mietitään esimerkiksi Kalle Rovanperää, niin sanoisin, että noin sekunti per kilometri tulee takkiin. Olisi todellinen yllätys, jos Latvala yltäisi täysin pohja-aikavauhtiin, Haapamäki sanoo.
– Autot ja kaverit kehittyvät koko ajan. Lähes päivittäin Rally1 -autoilla ajavien kuljettajien taso on huippuun viritetty. Olisi erikoista, jos tallipäällikkö tulee muutaman eläkevuoden jälkeen ja vetää jäljet kaikille selkään.
Yli 200 MM-rallia urallaan ajaneen Latvalan kartanlukijana Jyväskylässä toimii Juho Hänninen. Kaksikko on tehnyt menestyksekästä yhteistyötä Historic -ralleissa. Kaksikko voitti esimerkiksi vuoden 2022 Lahdessa järjestetyn kilpailun.
– Latvala on saanut Historic-ralleissa itsensä Hännisen kanssa kovaan hurmostilaan. Jos hän pääsee sellaiseen Jyväskylässä, siellä voidaan paikka paikoin mennä todella kovaa, Haapamäki muistuttaa.
– He lähtevät sinne nauttimaan. Ei ole minkäännäköistä painetta, että nyt pitää onnistua, tehdä uran paras sijoitus tai ajaa tallipaikasta. Nyt pääsee pitämään hauskaa. Varmasti on hymy huulilla, vaikka hän olisi kahdeksas tai kymmenes.
Latvala lopetti uransa vuonna 2019 ja ajoi vielä Ruotsin MM-rallin 2020 Toyotan vuokrakuljettajana. Vuonna 2022 MM-sarjan autot vaihtuivat WRC-ajokeista Hybridimoottoreilla varustetuksi Rally1 -menopeleiksi. Haapamäen mukaan autot eivät loppupeleissä ole muuttuneet kovin paljon, mutta eroja löytyy.
– Voimaa on nyt jonkin verran enemmän. Joustomatkat ovat lyhyempiä, joten kyllä se varmasti autossa jollain tasolla tuntuu. Ehkä on vain hyvä asia, että on pidetty taukoa, koska jos suoraan hyppäisi WRC:stä Rally1 -autoon, jonka iskunvaimennus on hiukan heikompaa tasoa, voisi tulla yllätyksiä.
Pomo tuuraa
Latvalan tilalla tallipäällikkönä toimii Jyväskylässä Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda. Haapamäki uskoo, että järjestely ei vaikuta tallin menestykseen Jyväskylässä ainakaan kielteisesti.
– Voi olla oikein hyväkin veto, että saadaan vähän uusia tuulia ja näkökulmia kesken kauden. Jari-Matin kanssa on varmasti askelmerkit sovittu, että miten hommat hoidetaan.
Haapamäen mukaan Latvalan saama tilaisuus on hieno osoitus hyvin hoidetusta tallipäällikön työstä.
Latvala ei koskaan urallaan voittanut Rallin maailmanmestaruutta ja häntä arvosteltiin ajoittain rankasti.
– Nämä puheet on saatu unohtaa. Hän on näyttänyt kyntensä tallipäällikkönä ja luonut todella menestyvän konseptin. Uskon, että kaikki ovat Jari-Matin selän takana, että saataisiin hänelle hieno tulos ja muisto tästä rallista, Haapamäki sanoo.
Jyväskylän MM-ralli ajetaan 3.-6. elokuuta. Yle välittää tunnelmat paikan päältä Yle-sovelluksessa ja ralliradoissa.