• 17 huhtikuun, 2023

Onlyfansin kautta tienanneista peräti 70 prosenttia jätti tulot ilmoittamatta – tänä vuonna valvotaan erityisesti sometuloja


Verottaja katsoo, että myös pyytämättä saaduista tuotteista on yleensä maksettava veroa.

Henkilö katsoo vero.fi-sivustoa tietokoneen ruudulta.

Verottajan mukaan myös pyytämättä saadut lahjat ovat usein verotettavia. Poikkeuksen tekevät mainoslahjat. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Verohallinto kertoo valvovansa tänä vuonna erityisesti sisällöntuotantoon tarkoitettujen alustojen kautta saatuja tuloja.

Verolle on pantava vaikuttamisen, tubettamisen, blogaamisen ja muun sisällöntuotannon ansiosta saatu palkka, mutta myös ilmaistuotteet ja poikkeukselliset alennukset.

Tällä hetkellä veroja ei kaikista tällaisista tuloista makseta.

– Tietojemme mukaan esimerkiksi Onlyfans-alustan kautta vuonna 2021 tuloja saaneista peräti 70 prosenttia jätti saadut tulot ilmoittamatta, Verohallinnon riskivastaava Kari Torssonen kertoo tiedotteessa.

Pyytämättä ja yllätyksenä saadut lahjat usein verolle

Verottaja katsoo, että myös pyytämättä saaduista tuotteista on yleensä maksettava veroa – vaikka niitä ei ole edes esitellyt somekanavissaan.

Poikkeuksen tekevät ”tavanomaiset mainoslahjat”. Niistä ei tarvitse maksaa veroa, ellei ole sovittu, että ne ovat palkkioita näkyvyydestä.

– Tavanomainen mainoslahja on arvoltaan korkeintaan 50 euroa. Se voi olla myös arvokkaampi, jos lahjassa on näkyvästi esimerkiksi lahjan antajan logo, jolloin tuotetta ei voi helposti myydä eteenpäin, sanoo Verohallinnon johtava veroasiantuntija Kirsi Tuunala tiedotteessa.

Toisaalta somevaikuttaja voi vähentää verotuksessa sisällön tekemiseen liittyvät menot.

Verohallinnon verkkosivuilta löytyy ohjeet siihen, miten ilmoitetaan yrittäjänä saadut tulot (siirryt toiseen palveluun) ja yksityishenkilönä saadut sometulot (siirryt toiseen palveluun).

Edunvalvontajärjestö kritisoi

Markkinointia tekevien yritysten ja mainonnan ostajien edunvalvojajärjestö Marketing Finland kritisoi viime vuoden lopulla (siirryt toiseen palveluun) verottajan somevaikuttajiin kohdistuvia linjauksia.

Etujärjestö kritisoi sitä, miksi vaikuttajia verotetaan heille välttämättömistä palveluista ja tuotteista eri tavoin kuin toimittajia.

Etujärjestö ihmetteli, miksi esimerkiksi festivaaleille osallistuminen on vaikuttajalle verollista tuloa, mutta niin perinteisen median toimittajalle ei, vaikka hekin tuottavat sisältöä.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *