- 25 elokuun, 2023
Formula ykkösiin tehtiin hurja satsaus, joka voi määrittää koko sarjan tulevaisuuden – seuraa näitä asioita loppukaudella
Kesätauolta palaava F1-kausi jatkuu viikonloppuna Hollannissa. Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh uskoo, että MM-sarjaa ylivoimaisesti johtavalla hollantilaisella Max Verstappenilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin voittaa kotikisassaan.
– Hollannin osakilpailu on iso kansallinen juhla, kun kaikki – kuningasperhettä myöten – ovat paikalla, Mildh toteaa.
Hänen mukaansa viikonloppuna tiedossa on kiehtova kilpailu, koska Zandvoortin rata on pieni ja kapea. Haastava rata on ennen kaikkea tunnettu Tarzan-kaarteestaan.
Mildh kehottaa kilpailussa seuraamaan alkukauden jälkeen voimasuhteitaan vaihtaneiden tallien, Mercedeksen ja Aston Martinin, suorituksia. Lisäksi esimerkiksi Unkarissa yllättäneet McLaren-kuskit voivat jälleen tuoda mielenkiintoa.
Mildh kertoo kolme asiaa, joita kannattaa seurata loppukauden aikana.
1. Katseet Las Vegasiin
Mildh sanoo, että kauden toiseksi viimeinen osakilpailu Las Vegasissa on F1:n tulevaisuudelle erittäin tärkeä. Viimeksi Vegasissa on ajettu F1-sarjaa 41 vuotta sitten.
– Osakilpailu on merkittävin panostus moneen, moneen vuoteen F1-organisaatiossa. Ehkä jopa sarjan historian suurin satsaus.
Yhdysvaltalainen Liberty Media omistaa formula ykköset. Yhtiö on sijoittanut paljon rahaa Las Vegasin rataan ja sen infrastruktuuriin. Yleensä ratoja hallinnoivat niistä vastaavat yhtiöt, mutta Las Vegas on sarjan omistajan panostus. Yhtiö on sijoittanut jo yli 500 miljoonaa dollaria marraskuussa ajettavaan osakilpailuun.
– Formula ykkösten tulevaisuuden kannalta kisan pitää onnistua. Tavoitteena on koko lajin markkinoiden kasvu, kun Liberty Media rakentaa Amerikan manterelle Monacoa. Se on luksuskilpailu – lippujen hinnat ovat taivaissa.
Financial Times kertoo, että kolmen päivän lippu maksaa 500 dollaria, kun taas viiden päivän ”äärimmäisen huippuluokan” lippu kustantaa 15 000 dollaria. Lehden mukaan ensimmäinen lippuerä myytiin loppuun 45 minuutissa.
Tällä kaudella MM-sarjan 22 kisasta kolme ajetaan Yhdysvalloissa: Miamissa (5:s osakilpailu), Austinissa (18:s) ja Las Vegasissa (21:s).
Mildh sanoo, että F1 on saanut hyvin jalansijaa Yhdysvalloissa, mutta loppukaudesta suosio ulosmitataan Las Vegasissa.
– Etelä- ja Pohjois-Amerikka ovat merkittäviä markkinoita niin Liberty Medialle kuin autonvalmistajille. Niin kauan kuin olen lajia seurannut, F1 on yrittänyt päästä Amerikan markkinoille ja saada arvostusta siellä.
2. Voimasuhteet puhuttavat edelleen
Mildh sanoo, että autojen kehitys ja voimasuhteet ovat edelleen keskiössä loppukaudella. Kesäkuun lopulla esimerkiksi Mecedeksellä ajava brittikuski Lewis Hamilton toi esiin, että hallitseva mestari saa epäreilua etua tuleviin kausiin.
Tällä kaudella Red Bull on voittanut kaikki 12 osakilpailua. Talli kaahaa kohti toista peräkkäistä valmistajien mestaruutta, kun eroa toisena olevaan Mercedekseen on jopa 259 pistettä.
– Red Bull on tällä hetkellä niin vahvoilla, että voi alkaa siirtämään voimavaroja jo ensi kauteen. Valmistajien sarjan sijoitus on kuitenkin niin tärkeä asia, että se tuo mielenkiintoa loppukauteen, Mildh arvioi.
Hän nostaa esimerkiksi aiemmin mainitun Aston Martinin. Formulakonkari Fernando Alonso nappasi kuusi palkintokorokesijaa kauden kahdeksassa ensimmäisessä osakilpailussa. Samalla aikavälillä tallikaveri Lance Stroll ajoi kymmenen parhaan joukkoon viidesti. Sittemmin kaksikon sijoitukset ovat hieman notkahtaneet.
Mercedes on saanut pientä tasapainoa alkukauden ailahteluun. Hamilton ja tallikaveri George Russell tuovat tiimille pisteitä tasaiseen tahtiin. Ferrari taasen on todella suurissa vaikeuksissa, vaikka odotukset olivat korkealla ennen kauden alkua.
– Se kertoo siitä, että valmistajien ja tallitiimien reagointikyky merkitsee edelleen paljon. Väriä kilpailuihin tuo se, mitä kukin talli pystyy vielä loppukauden aikana tekemään.
– Se ei tarkoita sitä, että Red Bull hidastaisi vauhtiaan.
Kehityskilpailu näkyy esimerkiksi osaajamarkkinoilla. Muun muassa Ferrari houkutteli ensi kauden tiimiinsä Mercedeksen suorituskykyjohtajan Loic Serran. Mildhin mukaan käynnissä on kova kilpailu osaajien rekrytoinnista.
– Uskon sen kiihtyvän myös kärkitallien välillä, koska Red Bullin haastaminen vaatii todella suuria satsauksia.
– Tässä vaiheessa kautta tallien pitää tehdä strategisia päätöksiä, että jatketaanko kehittämistä tälle kaudelle vai panostetaanko jo ensi kauteen.
3. Mitä aikainen mestaruus merkitsee?
Verstappen saattaa varmistaa mestaruuden hyvinkin aikaisessa vaiheessa, jos hän ajaa kilpailu toisensa jälkeen voittoon. Hollantilainen on voittanut kymmenen osakilpailua ja tallikaveri Sergio Perez kaksi.
Jotkut ovat julistaneet formuloiden kiinnostuksen laskeneen, kun yksi kuljettaja ja talli hallitsee sarjaa. Mildh kuitenkin muistuttaa, että kautta aikain F1:ssä on ollut ylivoimaisia tiimejä ja yksilöitä: McLaren ja Ayrton Senna, Ferrari ja Michael Schumacher, Mercedes ja Lewis Hamilton.
– En usko, että Red Bullin ja Verstappenin ylivoima laskee kiinnostusta.
Paikan päällä kisat ovat lähtökohtaisesti loppuunmyytyjä ja katsojat ostavat liput tapahtumiin todella aikaisin. Mildh sanoo, että F1 on edelleen iso asia, kun ihmiset esimerkiksi matkustavat ympäri maailman kilpailuja varten.
Red Bullille avainasemassa on sinetöidä kuljettajien ja valmistajien mestaruudet mahdollisimman nopeasti. Mildhin mukaan selvää on se, että talli pyrkii täydellisyyteen eli kaikkien osakilpailuiden voittoon.
– Jos Verstappen varmistaa mestaruuden aikaisin, talli varmasti alkaa turvaaman pisteitä kakkoskuljettajalleen Perezille. Se ei tule muuttamaan kisojen dynamiikkaa oikeastaan yhtään, vaan kausi viedään loppuun Red Bullin johdossa.