• 28 heinäkuun, 2023

F1-kuskit vaativat legendaarisen kisan perumista kuolonuhreja vaatineella radalla, jos olosuhteet ovat huonot


Max Verstappenin mukaan F1-sarjan pitää hyväksyä sadekelin riskit tai lopettaa kokonaan märällä kelillä kilpaileminen.

Lando Norris kör i regnet på Spa.

Span F1-kisa jäi vuonna 2021 kahden kierroksen mittaiseksi. Kuvassa Lando Norris. Kuva: imago images/PanoramiC/ All Over Press

F1-sarjan viikonloppu Belgiassa Spa-Francorchampsin radalla saattaa olla vaakalaudalla.

Radalle on luvattu viikonlopuksi sadetta. F1-kuljettajat vaativat, että Kansainvälinen autourheiluliitto FIA peruu viikonlopun kilpailut, jos sääolosuhteet ovat liian vaikeat.

Kaksi vuotta sitten Span kisa lopetettiin kahden kierroksen jälkeen sateisen kelin takia.

– Kaikki haluavat kisata, mutta kun ajaa yli 320 kilometrin tuntivauhdilla eikä näe 50 metriä eteensä, suuria onnettumuuksia sattuu, F1-kuljettajien yhdistyksen puheenjohtaja, Mercedes-kuski George Russell sanoi.

Tarunhohtoista rataa pidetään yhtenä moottoriurheilun vaarallisimmista. Se on vaatinut kahden nuoren kuljettajan hengen viimeisen neljän vuoden aikana.

Vuonna 2019 Anthoine Hubert, 22 menehtyi F2-osakilpailussa ja 18-vuotias Dilano van’t Hoff viime kesäkuussa FRECA-sarjan kisassa.

Russelin mukaan sade ja Span rata on kuskeille hankala yhdistelmä.

– Näkyvyyttä ei käytännössä ole. Kuin ajaisi moottoritiellä ja kääntäisi pyyhkijät pois päältä. Siltä ohjaamossa tuntuu. Ongelmaan ei ole nopeaa ratkaisua, omasta mielestäni rata on tarpeeksi turvallinen. Näkyvyyteen on vain keksittävä ratkaisu.

Molemmat kuolemat sattuivat lähes samassa paikassa ylämäkeen ajettavien Eau Rouge- ja Raidillon -mutkien jälkeen. Kuskit menettivät auton hallinnan, jonka jälkeen takaa tullut ajokki törmäsi heihin.

Mäelle johtavan mutkan päässä näkyvyys on huono, ja sen jälkeinen suora on erittäin vaarallinen paikka. Van’t Hoffin tapaturman aikana satoi rankasti, mikä heikensi näkyvyyttä entisestään.

Russelin mukaan kesäkuun kuolonkolari oli vain ajan kysymys.

– Kun kuljettajat eivät aja suoralla täysillä näkyvyyden takia, jonkun kilpailijan perään osuu, sitten on auto keskellä rataa.

George Russell svarar på frågor.

George Russel toimii F1-kuljettajien yhdistyksen puheenjohtajana. Kuva: IMAGO/Marco Canoniero/ All Over Press

Ferrarin Charles Leclercin mukaan Eau Rougen rengasvalleja pitäisi siirtää kauemmas, jotta kuskeilla olisi enemmän tilaa.

– Jos menettää auton hallinnan, tällä hetkellä kimpoaa vallista ja päätyy todennäköisesti tielle. Se pitäisi muuttaa jatkossa.

Sarjan ylivoimaisen ykkösen Max Verstappenin mukaan F1-sarjan on hyväksyttävä, että sadekelillä on aina riskejä tai lopetettava märissä olosuhteissa kisaaminen.

– Näkyvyys sateella tulee aina olemaan huono. Sille ei voi paljon mitään.

Verstappenin mukaan sateella ajaminen on nykyään entistä hankalampaa, sillä aiempaa leveämmät F1-autot isoine renkaineen aiheuttavat entistä suurempia vesisuihkuja.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *