• 9 elokuun, 2023

Esapekka Lapin syrjäyttämä konkari mullistaisi rallin MM-sarjan – hehkuttaa, miten kovaa Jari-Matti Latvala pystyy yhä ajamaan


Andreas Mikkelsen kuvailee, mitä ottaisi EM-sarjasta ja tulevaisuutensa kanssa kipuilevaan MM-sarjan. Hän oli vaikuttunut ex-tallitoverinsa Jari-Matti Latvalan menosta Jyväskylän MM-rallissa.

Andreas Mikkelsen Jyväskylän MM-rallissa 2023 Laukaan erikoiskokeella.

Andreas Mikkelsen on mielenkiintoinen nimi kuvailemaan rallin MM-sarjan tilaa. Mikkelenin tämän vuoden Jyskälä oli vaiherikas. Norjalaisen mukaan hän työllisti ”aika paljon mekaanikoita.” Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Keskustelut rallin MM-sarjan tulevaisuudesta ovat kesän mittaan kuumentuneet. Sarjassa on tällä hetkellä mukana vain kaksi tehdastiimiä: Toyota ja Hyundai.

Samaan aikaan tulevat säännöt ovat vielä hämärän peitossa. Nykyiset säännöt ovat voimassa ensi vuoden loppuun asti, eikä uusia sääntöjä ole vielä lyöty lukkoon.

Tänä kesänä useampi kuljettaja on esittänyt muutosehdotuksensa. Kärkkäimmät kommentit kuultiin kesäkuussa Hyundain Thierry Neuvillelta, joka ehdotti Suomen MM-rallista kaksipäiväistä.

Kun Yle Urheilu kysyi kuljettajilta MM-sarjan nykytilasta ennen Jyväskylässä pidettyä MM-rallia, virolaistähti Ott Tänak laukoi kovaa tekstiä ja antoi koko sarjalle kuolinvaroituksen.

Ongelmat koskevat suurimmaksi osaksi pääluokkaa. Esimerkiksi Jyväskylässä käytiin kovaa kamppailua WRC2-luokassa.

Jyväskylässä oli mukana peräti 37 autoa ja käytännössä kaikki WRC2-luokan parhaat kuljettajat.

Yksi heistä oli norjalaiskonkari Andreas Mikkelsen. Vaikeuksien sävyttämä viikonloppu päättyi Mikkelseniltä viidenneksi parhaana R5-autona.

Mikkelsen jäi parhaasta R5-autosta Oliver Solbergista kaksi minuuttia.

Rallin MM-sarjan tulevaisuudesta keskusteltaessa on puhuttu paljon kustannuksista. Nykyinen rally1-auto kustantaa arviolta miljoona euroa. Alemman luokan R5-autot ovat huomattavasti huokeampia.

– Mielestäni olisi mielenkiintoista, jos jatkossa olisi joku välimalli nykyisestä rally1-autosta ja R5-autosta. Kun nähdään kuskien määrä WRC2-kamppailuissa, kuvittele, kuinka kiinnostavaa olisi, jos kaikki olisivat noissa autoissa. Tulisi katutappelu. Se olisi uskomatonta, Mikkelsen tunnelmoi Yle Urheilulle Jyväskylässä.

Sami Pajari ajoi Keski-Suomessa WRC2-luokan voittoon, sillä Oliver Solberg ei halunnut kilpailla MM-pisteistä Jyväskylässä.

Mikkelsenin mielipide rallin MM-sarjan tulevaisuudesta on siinä mielessä mielenkiintoinen, että konkari on ajanut rallin EM-sarjaa MM-sarjan rinnalla. Vuonna 2021 Mikkelsen voitti sekä WRC2-luokan MM-sarjassa että EM-sarjan mestaruuden.

Ennen kisaviikonloppua suomalaiskuljettajista Teemu Suninen kertoi katsovansa tällä hetkellä mielellään rallin EM-sarjaa. Suninen viittasi siihen, kuinka EM-sarjan kisoissa jopa 15 eri kuljettajaa voi napata voiton.

Myös Mikkelseniä kiehtoisi nähdä EM-sarjan kaltainen kilpailuformaatti MM-sarjassa.

– EM-sarjan formaatti on todella mukava. Kaksi päivää täyttä toimintaa. MM-sarjassa tapahtuu usein niin, että kolmanteen päivään ovat muodostuneet isot erot. Sitten kaikki vaan ajelevat omilla sijoillaan. Kun on kaksi päivää, erot eivät synny niin isoiksi.

Mikkelsen näkisikin, että EM-sarjasta olisi tarjolla MM-sarjaan hyvä mullistus.

– Nyt ajetaan kolme pitkää päivää. Uskon, että ihmiset kaipaavat lyhytkestoista ja nopeaa toimintaa. Mielestäni olisi kiinnostavaa, jos mentäisiin kohti kahden kisapäivän formaattia ja täyttä tohinaa, Mikkelsen kuvaili.

Andreas Mikkelsen Himoksen Power Stagella Jyväskylän MM-rallissa 2023.

Andreas Mikkelsen vauhdissa Himoksen Power Stagella. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Mikkelsen ei stressaa tulevaisuudestaan – vaikuttui Latvalasta

Kolminkertainen MM-osakilpailuvoittaja menetti ajopaikkansa rallin MM-sarjan pääluokassa vuoden 2019 päätteeksi. Useat rallimediat uutisoivat viime vuoden lopulla, että Mikkelsen oli jo saamassa täksi kaudeksi ajopaikkaa Hyundailta. Mikkelsen kuvaili, että hänellä oli jo suullisesti sovittu sopimus Hyundain kanssa. Esapekka Lappi syrjätti kuitenkin norjalaisen.

Nyt Mikkelsen suhtautuu rauhallisesti mahdollisuuksinsa palata MM-sarjan pääluokkaan.

– Totta kai yritämme palata takaisin pääluokkaan, mutta se on vaikeaa. En tiedä, tapahtuuko sitä vai ei. Suhtaudun siihen rehellisesti sanottuna aika rennosti nyt. Tilanne näyttää vaikealta, mutta ei sitä koskaan tiedä, Mikkelsen sanoi.

Andreas Mikkelsen Rovaniemen MM-rallissa 2021.

Andreas Mikkelsen joutui luopumaan MM-sarjapaikastaan vuoden 2019 päätteeksi, kuten Jari-Matti Latvalakin. Kuva: Tomi Hänninen

Kun kärkikuljettajat ajoivat liukkaissa pihalle, nousi kilpailusta yksi puheenaihe yli muiden. Toyotan tallipäällikkön Jari-Matti Latvalan paluu kuljettajaksi yhteen kilpailuun. Latvala ajoi varmasti viidenneksi ja laukoi erikoiskokeiden maalissa naureskellen kommentteja, jotka saivat varmasti monien hymyn huulille.

Mikkelsen oli Latvalan tallikaveri 2010-luvun ensimmäisellä puolikkalla menestystalli Volkswagenilla.

Mikkelsenillä oli ollut perjantaina Jyväskylässä erikoiskokeella suhteellisen samaan aikaan kuin entinen tallikaverinsa. Norjalainen oli myös kiinnittänyt huomiota Latvalan aiempaa rennompaan olemukseen.

– Tuo on normaalia, kun miettii, mistä hänelle maksetaan palkkaa. Tänä viikonloppuna hänen tarkoituksena oli nauttia, eikä tuoda tulos tiimille. Jari-Matti onnistui siinä hyvin, Mikkelsen sanoi.

Ei Latvala kuitenkaan ihan vain körötellyt pätkillä. Suomalainen jäi käytännössä erikoiskokeella kärjestä 0,5–0,75 sekuntia per kilometri. Latvala päihitti kuitenkin kirkkaasti R5-autot ja joillan erikoiskokeilla myös rally1-kuljettajista Pierre-Louis Loubet’n.

– Oli todella kiva nähdä Jari-Matti ajopuku päällä. Hän on edelleen tarpeeksi nopea. Hän takoo edelleen hyviä pätkäaikoja. Hän voisi olla yhä kuljettaja yhtä paljon kuin tiimipäällikkö, Mikkelsen suitsutti.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *