• 22 kesäkuun, 2023

“Epäilen, että heidät on menetetty”


Lappeenrantalaisella Pekka Laaksolla on kokemusta meren syvyyksissä olemisesta. Hän toimi pääpilottina 1980-luvulla sukellusalusprojektissa.

Lappeenrantalainen everstiluutnantti evp. Pekka Laakso katsoo ulos ikkunasta kotonaan.

81-vuotias Pekka Laakso on itsekin ollut jumissa valtameren pohjassa. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Marika Anttonen,

Sirkka Haverinen

– Epäilen, että se on menetetty juttu. Ihmettelen todella, jos sieltä pystytään ihmiset pelastamaan, Pekka Laakso huokaa, viitaten Atlantilla kadonneen sukellusaluksen kohtaloon.

Hänen mukaansa pelkkä nostovaijerin kuljettaminen alukselle kestäisi tunteja.

– Robotit liikkuvat hitaasti, korkeintaan muutamia metrejä sekunnissa, ei yhtään enempää. Se on tekemätön paikka, varsinkin näillä tunneilla, mitä alus on ollut pohjassa.

Laakso tietää mistä puhuu: hänellä on omakohtaista kokemusta meren syvyyksissä jumissa olemisesta.

Lappeenrantainen Pekka Laakso oli pääpilottina 30 vuotta sitten vaativassa sukellusalusprojektissa. Hänen tehtävänään oli koesukeltaa Mir I- ja Mir II -alukset yli 6 000 metrin syvyyteen Atlantilla.

MIR-sukellusalusta nostetaan Rauma-Repolan valmistamalla erikoisnosturilla.

Neuvostoliiton mukaan Mir-sukellusalukset tilattiin Suomesta merenpohjan tieteellistä tutkimista varten. Alusta nostetaan ylös testisukelluksen jälkeen. Kuva: Pekka Laakso

Aluksen muoto kummastuttaa

Turisteja Titanicin hylylle kuljettava Oceangate-yhtiön Titan-sukellusalus katosi sunnuntaina. USA:n rannikkovartioston johtamissa etsinnöissä sukellusalus yritetään paikantaa Atlantin valtamerestä Pohjois-Amerikan rannikolta.

Hapen on arvioitu riittävän aluksessa enintään torstaihin alkuiltapäivään Suomen aikaa saakka.

Kadonneessa aluksessa on viisi ihmistä. Heistä kaksi on ammattilaista: aluksen kapteeni sekä yrityksen toimitusjohtaja, kolme muuta ovat turisteja.

Pekka Laakson mukaan juuri turistien mukana olo tekee tilanteesta etistä vaikeamman.

– Siinä on varmasti mahdoton tilanne pilotille saada väki pysymään rauhallisena ja vakuuttaa, että kyllä meidät pelastetaan. Samalla pitäisi selvittää, mitä on käynyt.

Lappeenrantalainen everstiluutnantti evp. Pekka Laakso katselee hänestä ja Mir-sukellusaluksesta kertovaa kirjaa pöydällä.

Yli 30 vuotta sitten tapahtuneet asiat ovat vielä hyvin muistissa. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Myös aluksen muoto kummastuttaa kokenutta pilottia.

– Kaikki syväsukellualukset ovat yleensä pyöreitä metallipalloja. Tämä on kuitenkin täysin erilainen, siinä on kahta ainetta: titaania ja hiilikuitua. Ulkoinen paine vaikuttaa niihin eri tavalla.

Laakso pohtiikin, ovat aluksen liitokset esimerkiksi pettäneet.

– Alukseltahan puuttuu kaikki luokitukset. Miten sitä on testattu ennen näitä tapahtumia?

Hävittäjälentäjästä meren syvyyksiin

Pekka Laakso on tehnyt työuran ilmavoimien hävittäjälentäjänä. 44-vuotiaana, eläkepäivien kynnyksellä, hänen olisi ollut mahdollista jatkaa vielä muutama vuosi toimistotehtävissä.

Hän päätyi kuitenkin sukellusaluksen kapteeniksi.

– Ei siinä montaa hetkeä tarvinnut miettiä, kun näin erikoinen ja mielenkiintoinen tehtävä tarjottiin.

Vuoden 1987 testisukelluksella alus jäi kiinni valtameren pohjaan, kun aluksen keventäminen nousua varten ei onnistunutkaan.

Laakson mukaan tilanteessa ei ehtinyt pelätä.

– Tiesin, että mahdollisuuksia pelastautua on vielä. Oli itsestä kiinni, kunhan vain osasi käyttää laitteita.

Pekka Laakso oli sunnuntaivieraana Radio Suomessa. Kuuntele tästä koko haastattelu Kylmä sota Lappeenranta Kotimaa

Mitä ajatuksia aihe herättää? Voit keskustella 23. kesäkuuta kello 23.00 asti.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *