- 10 heinäkuun, 2023
”El Tractor” on Ranskan ympäriajon tähti, vaikka häneltä ei odoteta voittoja – tällaisia ovat kilpapyöräilyn työjuhdat, jotka mahdollistavat muiden menestyksen
Nöyrinä työtään tekevät apuajajat mahdollistavat ammattipyöräilyn kärkipolkijoiden tiukat kamppailut raastavilla etapeilla.
Muita suurempi hahmo halkoo tuulta pääjoukon kärjessä. Lähes kaikilla Ranskan ympäriajon etapeilla belgialainen, Soudal-Quick-Step -tallin Tim Declercq, ”El Tractor”, on ollut työjuhtana, mutta tuloslistojen kärkisijoilta häntä on turha etsiä.
”El Tractor” on yksi niistä ammattipyöräilijöistä, joita tallien kapteenit kiittävät menestyksestään. Hän on kuuliainen ja ammattitaitoinen apuajaja, joka tekee sen, mitä pyydetään.
Apuajajat juhlivat tallinsa menestystä, vaikka itse harvoin pääsevät kipuamaan palkintokorokkeille. He tietävät, että ilman heitä parhaatkaan pyöräilijät eivät pysty menestymään.
Pyöräilyn ystävät ovat heinäkuun alussa päässeet nauttimaan Declercqin, Sepp Kussin ja muiden apuajajien työstä kahdessa suuressa ympäriajossa, kun miehet aloittivat Ranskan ympäriajon ja naiset kisasivat Italian ympäriajossa.
Suomalaisväriä tarjosi tuore Suomen mestari Anniina Ahtosalo, joka oli Uno-X -joukkueensa jäsenenä polkemassa 34. kertaa järjestettyä Italian Giro Donnea.
Ahtosalolle hyvää kokemusta
Ahtosalo oli Giro Donnen lopputuloksissa sijalla 124. Hän, kuten edellä mainitutkin kuskit, oli apuajajan roolissa, joten sijoitusta tärkeämpää on se, miten tyytyväinen talli on ja millaiseen sijoitukseen tallin parhaiten sijoittunut ajaja on yltänyt.
Norjalaistiimistä parhaalta sijalta lopputuloksista löytyi Anouska Koster. Alankomaalaispolkija oli kisan 22:s. Susanne Andersen kiri päätösetapilla seitsemänneksi, mikä oli norjalaisjoukkueelta kisan paras veto.
Ahtosalolle myös kokemus yli viikon mittaisesta etappikilpailusta oli todella tärkeä. Suomalainen on vasta 19-vuotias, kun kisan voittoon polkenut hollantilainen Annemiek van Vleuten on 21 vuotta vanhempi.
Apuajajien tärkeä rooli
Vaikka tuloslistoilla jokaiselle polkijalle löytyy oma sijoituksensa, ei tallin huonoimmalla sijalla oleva pyöräilijä tallin mielestä siis välttämättä ole se heikoin – päinvastoin. Jos oman tallin ykkösajaja on kisan kärkisijoilla ja pystyy kamppailemaan voitoista niin yksittäisillä etapeilla kuin kokonaiskisassakin, on tallin taktiikka onnistunut ja jokainen sen jäsen hoitanut hommansa todennäköisesti vähintään niin kuin on sovittu.
Apuajajat suojaavat kapteeneitaan tuulelta, kuljettavat ruokaa ja juomaa pitkillä etapeilla. Ennen kaikkea apukuskien tehtävänä on auttaa ykköskuskeja säästämään voimiaan ennalta sovitulla tavalla. Joukossa ajaessa kärjessä polkevat ajajat tekevät suurimman työn, heidän perässään tulevat pääsevät huomattavasti helpommalla.
Pyöräilykisoja seuratessa – jos irtiotto ei pidä loppuun saakka – matkan aikana aivan porukan kärkipaikoilla näkyvät pyöräilijät harvoin ovat niitä, jotka ylittävät maaliviivan ensimmäisinä. Viimeistään loppukirin alkaessa he jättävät paikkansa ja antavat muiden ratkaista kärkisijat.
Haastatteluissa palkintosijoilla keikkuvat kisaajat muistavat toki lähes poikkeuksetta kiittää joukkueensa jäseniä onnistuneen kisapäivän päätteeksi. Hyvä apuajaja kun on kullanarvoinen sekä tallille että sen kapteenille.