• 22 maaliskuun, 2023

Yhdeksäsluokkalaisten ruotsin taidot saavat arvosanan 6, arvioi viranomainen – ja suurin syy on asenteessa


Ruotsia toisena kotimaisena kielenä opiskelevista kaksi kolmasosaa sai kirjoitustaidoissa korkeintaan arvosanan 5. Se ei vastaa jatko-opinnoissa tarvittavaa osaamista.

Putaan koululla englannin tunti käynnissä.

Ruotsin kielen osaaminen on laskenut entisestään sitten vuoden 2008, jolloin Karvi arvioi sitä edellisen kerran. Kuvituskuva. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Yhdeksäsluokkalaisten ruotsia toisena kotimaisena kielenä opiskelevien ruotsin kielitaito jää kouluarvosanaa 6 vastaavalle tasolle, selviää Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvin arviosta.

Suurin este ruotsin kielen oppimiseen on Karvin mukaan oppilaiden asenne.

Ruotsin kielen kirjoittamisessa jopa kaksi kolmasosaa saavutti vain kouluarvosanaa 5 vastaavat tai sitä heikommat taidot. Heikko kirjoitustaito on Karvin arvion mukaan erityisen huolestuttavaa, sillä se ei pysty missään määrin vastaamaan jatko-opinnoissa tarvittavaa osaamista.

Ruotsin kielen osaamistaso on laskenut Karvin edellisestä, vuonna 2008 tehdystä arviosta. Tuolloin esimerkiksi kirjoitustehtävässä arvosanaa 5 vastaavalle tasolle jäi 14 prosenttia oppilaista.

Arviossa tarkasteltiin, kuinka hyvin ruotsia B1-kielenä opiskelevat yhdeksäsluokkalaiset saavuttavat kouluarvosanoja 5, 7 ja 8 vastaavat tavoitteet. Toiseen kotimaisen kielen opiskelu B1-kielenä aloitetaan yleensä kuudennella luokalla.

Osaamista testattiin luetun ymmärtämisen, kuullun ymmärtämisen, puhumisen ja kirjoittamisen osalta. Lähes kaksi kolmasosaa yhdeksäsluokkalaisista ei saavuttanut kouluarvosanaa 8 vastaavaa tasoa yhdessäkään osa-alueista.

Arviointiin osallistui 4 260 yhdeksäsluokkalaista keväällä 2022.

Päättötodistusten ja Karvin arvosanoissa heittoa

Oppilaat olivat Karvin mukaan vahvimmillaan luetun ymmärtämisessä, jossa kouluarvosanaa 8 tai sitä paremman taitotason saavutti lähes 30 prosenttia oppilaista. Sen sijaan esimerkiksi kirjoitustehtävissä tälle tasolle ylsi vain noin 12 prosenttia oppilaista.

Puhumistehtävässä jopa puolet opiskelijoista jäi kouluarvosanaa 5 vastaavalle tasolle.

Oppilaat olivat saaneet keskimäärin noin yhden numeron paremman arvosanan päättötodistukseen ruotsista toisena kotimaisena kielenä kuin miten he olivat menestyneet Karvin arvioinnissa. Päättötodistuksessa otetaan kuitenkin huomioon esimerkiksi tuntityöskentely, mitä ei ole tarkasteltu Karvin arvioinnissa.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta 23.3. kello 23:een saakka.

Katso myös video Kotkan ainoasta ruotsinkielisestä koulusta marraskuulta 2022:



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *