• 17 elokuun, 2023

Rekkaralli Suomesta Venäjälle jatkuu, vaikka EU halusi rajoittaa sitä


Suomalaisille kuljetusliikkeille on tullut lisää työtä, kun venäläiset perävaunut kiellettiin EU-alueella.

Suomalaiset rekat kuljettavat yhä useammin rahteja Venäjällä.

Viipurilainen rekkakuski Aleksandr Polozov hyppää suomalaisen kuljetusliikkeen rekasta ja kävelee Vaalimaan tullin toimistoon itärajalla. Miehen rekan perässä on Coscon sininen kontti.

– Kuljetan lautapelejä. Ne ovat Kiinasta luulisin, Polozov sanoo.

rekkoja Vaalimaan tullissa.

Kiinalaisen Cosco-huolintaliikkeen kontteja kulkee Suomen kautta Venäjälle. Kuva: Kalle Schönberg / Yle

Aikaisemmin Suomen kautta Venäjälle kulkevaa rahtia kuljetettiin usein koko matka venäläisillä perävaunuilla. Suomessa perävaunua veti suomalainen tai muusta EU-maasta tuleva rekka, koska venäläiset rekat eivät pääse EU-alueelle pakotteiden vuoksi. Itärajan takana perävaunun vetäjäksi vaihtui nopeasti venäläinen rekka.

Kesäkuun lopussa EU kielsi alueellaan myös Venäjän rekisterissä olevat perävaunut. Sen jälkeen rahteja Venäjälle on kuljetettu loppuun saakka yhä enemmän puhtaasti suomalaisella kalustolla.

– Kuljetamme rahteja yhä useammin Pietariin saakka, joskus jopa Moskovaan saakka, suomalaisen kuljetusyhtiön rekkakuski Sergei Jakovlev kertoo.

Rekkakuski näyttää peukkua auton istuimelta.

Viipurilaisen rekkakuskin Sergei Jakovlevin mukaan Venäjän rahdit kulkevat yhä useammin suomalaisella kalustolla Pietariin saakka. Kuva: Kalle Schönberg / Yle

Myös Tullin mukaan itärajan ylittävä kalusto on vaihtunut kesäkuun jälkeen.

– Siellä on suomalaista ja keskiaasialaista kalustoa ja osin myös kalustoa muista EU-maista, Tullin valvontaosaston johtaja Sami Rakshit sanoo.

Uudet pakotteet eivät vähentäneet liikennettä

EU kielsi kesäkuun lopussa myös tiettyjen tavaroiden kauttakulun Venäjän kautta Keski-Aasiaan. Syynä oli se, että osa tavaroista näyttää jäävän matkan varrelle Venäjälle. Tarkoitus oli vähentää pakotteiden alaisten tavaroiden päätymistä Venäjälle.

Suomen itärajalla rajoitukset eivät näytä ainakaan vielä vähentäneen rekkaliikennettä.

– Alustavien tietojen mukaan liikennemäärät eivät ole merkittävästi muuttuneet sen jälkeen, kun uudet pakotteet tulivat voimaan kesäkuun lopussa, Tullin valvontaosaston johtaja Sami Rakshit kertoo.

Uudet rajoitukset Venäjän kauttakulkuliikenteeseen koskevat korkean teknologian sekä avaruus- ja ilmailuteknologian tuotteita. Valvontajohtaja Rakshit korostaa, että tiedot Venäjän rekkarahtiliikenteen kehittymisestä ovat vasta alustavia.

Voit keskustella aiheesta 18. elokuuta kello 23.00 asti.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *