• 27 toukokuun, 2023

Näin Tiktok tekee käyttäjillään rahaa – viattoman oloisista virtuaalilahjoista tuli miljardibisnes


Tiktokissa käytetään yhä enemmän rahaa virtuaalilahjoihin. Viime vuonna summa ylitti kuusi miljardia dollaria. Tänä vuonna sen odotetaan nousevan kymmeneen miljardiin dollariin.

Tiktokin virtuaalilahjoista on tullut miljardibisnes.

Live-lähetys käynnistyy Tiktok-sovelluksessa.

Puhelimen ruudulla näkyy nukkuva henkilö. Rahaa kilisee virtuaaliseen kassaan ja henkilö herää. Kassa kilisee lisää ja taustalla alkaa soida musiikkia. Vielä pari lahjoitusta ja ruudussa näkyvää henkilöä aletaan ampua vesipyssyillä.

Kyseinen henkilö eli ”tiktokkaaja” reagoi sitä mukaa, kun katsojat antavat hänelle live-lähetyksessä lahjoituksia. Näin muut käyttäjät pääsevät osallistumaan lähetyksen kulkuun.

Tässä yksi esimerkki siitä, miten Tiktokin suora live-lähetys toimii, jossa rahaa kilisee paitsi sisällöntuottajan, myös Tiktokin kassaan.

Tällä tavoin Tiktok myös rahastaa käyttäjillään.

Osallisuus ja näkyvyys saa monet lahjoittamaan

Tiktok on kiinalainen sosiaalisen median palvelu, joka tunnetaan lyhyistä videoistaan.

Sovellus eroaa useista muista somepalveluista siinä, että mainostulojen lisäksi se tekee rahaa myös niin kutsutuilla virtuaalilahjoilla.

Miten virtuaalilahjat toimivat?

Tiktokin käyttäjä voi ostaa virtuaalisia kolikoita ja kuluttaa niitä ostamalla virtuaalilahjoja toisille käyttäjille.

Virtuaalilahjat ovat Tiktokille iso bisnes.

Viime vuonna niihin käytettiin maailmanlaajuisesti yli kuusi miljardia dollaria. Tänä vuonna summan odotetaan nousevan yli kymmeneen miljardiin dollariin.

Juho Rautvaara.

Sosiaalisen median vaikuttaja Juho Rautvaara tuntee Tiktokin kuin omat taskunsa. Kuva: Juho Rautvaaran kotialbumi

Mutta miksi ihmeessä joku haluaisi ostaa lahjoja toiselle Tiktok-käyttäjälle, toisin sanoen tukea tätä rahallisesti?

Sosiaalisen median konsulttina työskentelevän ja ”Tiktok-guruna” tunnetun somevaikuttajan Juho Rautvaaran mukaan se on tapa tukea oman lempivaikuttajan toimintaa ja sisältöä sovelluksessa.

Hän luettelee myös muita syitä sille, mikä ajaa ihmiset antamaan rahaa Tiktokissa.

– Moni hakee kontrollintunnetta ja kokemusta siitä, että saa vaikuttaa live-lähetyksen kulkuun.

Rautvaaran mukaan Tiktok palkitsee näkyvyydellä niitä, jotka lahjoittavat eniten. Heidän nimimerkkinsä on esillä pidempään ja näkyvämmin kuin muilla.

Tätä kikkaa käyttävät Rautvaaran mukaan myös useat yritykset. Virtuaalilahjoja ostamalla ne saavat nimensä suhteellisen pienellä rahasummalla parhaimmillaan satojen tuhansien ihmisten ruuduille.

Puolet rahoista menee Tiktokille

Lahjat ovat siis virtuaalisia tuotteita, jotka voidaan aktivoida kolikoilla.

Lahjojen saaja, eli Tiktok-käyttäjä voi lunastaa saamansa lahjat myöhemmin rahana. Maksu menee yhdysvaltalaisen Paypal-maksujenvälitysjärjestelmän kautta.

En person håller upp en telefon där Tiktok syns i skärmen.

Kiinalainen Tiktok on kuudenneksi suosituin sosiaalisen median palvelu maailmassa. Sillä on kuukausittain yli miljardi aktiivista käyttäjää. Kuva: Kaspars Grinvalds / Alamy/All Over Press

Tiktok vetää välistä puolet.

Rautvaara arvioi, että se on enemmän kuin missään vastaavassa palvelussa.

Näillä hän viittaa erityisesti Youtubeen ja virtuaaliseen suoratoistopalvelu Twitchiin, joissa samanlainen lahjoitusmalli on ollut käytössä pidempään. Niissä käyttäjille jää kuitenkin enemmän käteen kuin Tiktokissa.

Asiantuntija: virtuaalivaluutat hämärtävät nuoren käsitystä rahan arvosta

– Virtuaalivaluutan käyttö voi hämärtää lasten käsitystä rahankäytöstä.

Näin sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Helena Tuorila. Hän on tutkinut lapsia kuluttajina digitaalisessa mediassa, erityisesti pelimaailmassa.

Helena Tuorila, johtava asiantuntija, Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Helena Tuorila Kilpailu- ja kuluttajavirastosta penää vanhempien vastuuta lasten sosiaalisen median käytössä. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Hän laittaa Tiktokin samaan kategoriaan.

– Kyllä Tiktok on sellainen, että kun ei voi olla sataprosenttisen varma, mihin ne rahat menee, niin suoraan sanottuna pelottaa.

Tiktokissa rahankäyttöön ja sen vastaanottamiseen vaaditaan 18 vuoden ikäraja. Tuorilan mukaan moni alaikäinen kuitenkin osaa kiertää säännöt ja rahaa saatetaan käyttää virtuaalilahjoihin esimerkiksi vanhempien luottokortilta.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *