• 14 huhtikuun, 2023

Virtuaalivaijeria kulkeva akkuhybridilossi menetti ohjattavuuden ja törmäsi rantaan Paraisilla


Virtuaalivaijeri mahdollistaa lautta-aluspaikkojen muuttamisen lossipaikoiksi. Lossinkuljettajalta ei vaadita merenkulkualan koulutusta. Uusi alus otettiin reitillä käyttöön alkuvuodesta.

Autoja lossin kyydissä.

Uusi akkuhybridilossi L-317 aloitti liikennöinnin Nauvon ja Korppoon välillä helmikuussa. Kuva: Linus Hoffman / Yle

Alkuvuonna toimintansa Nauvon ja Korppoon välisellä lauttareitillä aloittanut uusi hybridilossi ajautui rantaan myöhään torstaina illalla.

Merivartioston mukaan lossi ajautui rantaan ”blackout-tilanteen” vuoksi. Lossi oli matkalla Korppooseen, kun se menetti ohjattavuuden ja törmäsi laiturirakenteisiin. Törmäyksen jälkeen lossi ajautui rantakivikkoon.

Lautalla ei ollut matkustajia. Kyydissä oli vain kaksi miehistön jäsentä. Lautan miehistö sai lautan taas hallintaan hätäohjauksen avulla ja lossi ohjattiin Nauvon lauttarantaan.

Turun meripelastuskeskus hälytti apuun Nauvon merivartioaseman partioveneen. Merivartiosto ja aluksen miehistö tarkastivat aluksen, eikä siinä havaittu vuotoja.

Onnettomuuden syy ei merivartioston mukaan ole tällä hetkellä tiedossa.

Uusi lossi käyttää niin sanottua virtuaalivaijeria fyysisen vaijerin sijaan. Virtuaalivaijeri tarkoittaa, että tietojärjestelmä avustaa lossinkuljettajaa reitillä pysymisessä.

Virtuaalivaijeri mahdollistaa lautta-aluspaikkojen muuttamisen lossipaikoiksi. Lossinkuljettajalta ei vaadita merenkulkualan koulutusta, sillä lauttojen päälliköiden ja lossinkuljettajien pätevyysvaatimukset eroavat toisistaan.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *