• 24 heinäkuun, 2023

”tullimaksupyyntö” tulee samasta numerosta kuin Postin oikeat tekstiviestit


Posti on keskustellut viranomaisten ja operaattorien kanssa siitä, miten ongelma saataisiin poistettua.

Matkapuhelimen näytöllä Postin nimissä lähetetty huijausviesti.

Huijausviestejä on ollut oikeiden saapumisilmoitusten joukossa. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Tietojenkalasteluhuijaukset saavat yhä uusia muotoja. Nyt huijarit lähettävät Postin numerosta tekstiviestejä, joissa väitetään asiakkaan paketin saapuneen ja pyydetään vahvistamaan tullimaksu linkin kautta.

Aiemmin ihmisten pankkitietoihin on pyritty pääsemään käsiksi esimerkiksi lähettämällä aidonnäköisin värein ja logoin varustettuja sähköpostiviestejä Postin nimissä.

Postin turvallisuuspäälikkö Heikki Horn kertoo, että yhtiö kuuli tekstiviestinumeronsa hyväksikäytöstä ensimmäisen kerran viime keväänä.

– Olemme keskustelleet asiasta viranomaisten ja operaattoreiden kanssa. Operattorit etsivät teknistä ratkaisua estääkseen huijareita muuttamasta saapuvan viestin numeroa, hän sanoo.

Hornin mukaan tilanne on asiakkaalle inhottava etenkin silloin, kun tämä todella odottaa pakettia ulkomailta. Jos asiakas saa viestin tullimaksusta, kannattaa asia tarkistaa Omaposti-palvelussa tai soittamalla Postin asiakaspalveluun. Lähetystunnuksella näkee, onko lähetykselle määrätty oikeasti tulli.

– Jos on antanut pankkitunnuksensa huijauslinkin kautta, pitää ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja poliisiin, Postin turvallisuuspäällikkö Heikki Horn kehottaa.

Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoitti vastikään numeroista, jotka saavat soiton näyttämään siltä, että se tulee kotimaasta, vaikka todellisuudessa soittaja on ulkomailla. Väärennettyjä numeroita käytetään huijauspuheluihin.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *