• 6 kesäkuun, 2023

Jari-Matti Latvala ymmärsi Esapekka Lapin tuskan ja näki myös isomman ongelman Kalle Rovanperän avautumisen takana


Sardinian MM-rallin jälkipyykissä puhutti etenkin Hyundailla ajavan Esapekka Lapin kohtalo. Lappi ei saanut voittaa, vaan ajoi Toyotan Sébastien Ogierin keskeytyksen jälkeen niin hiljaa, että tallitoveri Thierry Neuville voitti kilpailun.

Pahimman kilpailijan Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala näki Esapekka Lapin kommenteista ja harmituksesta kasvoilla, että varmasti jonkinlaisia ohjeita on annettu.

– Meillä Toyotalla on politiikka, että emme anna tallimääräyksiä. Se on ainoastaan viimeinen keino, jos ollaan viimeisessä kilpailussa ja merkkimestaruus pitää varmistaa, Latvala sanoo Yle Urheilulle.

Latvala kertoo, että Toyotalla uskotaan puhtaan kilpailemisen voimaan.

– Jos ruvetaan tekemään tallimääräyksiä, se syö toista kuljettajaa. On vaara, että tallimääräys nakertaa väärällä tavalla. On riski, että toisen suoritustaso tippuu myöhemmin, jos hän joutuu antamaan sijoituksen aina toisella, Latvala sanoo.

Esapekka Lappi purki turhautumistaan: ”Ei tarvitse voitosta ajaa kuitenkaan”

Latvala on itse ollut vastaavassa asemassa M-Sportilla vuonna 2010, kun ennen kautta sovittiin Mikko Hirvosen olevan ykköskuskina ja Latvalan kakkoskuljettajana. MM-rallissa tiimimääräysten käyttäminen onkin tiimikohtaista. Latvala ei myöhemmin uralla Volkswagenilla ja Toyotalla joutunut enää samaan tilanteeseen.

Kun tallimääräys tulee kesken rallin ja kuljettajalle hieman yllättäen, tilanne on ikävä.

– Jos tulee puhelinsoitto reitille, se on aika ikävä hetki. Tunne on lamaannuttava, kun puhelinsoitto tulee. Tietysti on eri asia, jos kauden alussa on sanottu selvä rooli. Silloin siihen osaa asennoitua eri tavalla. Jos sitä ei ole keskuteltu, se on vaikeampi sulattaa. Toki töissä tässä vaan ollaan. Täytyy muistaa, että pomoja pitää kuunnella, Latvala sanoo.

Rengasvalituksen taustalla isompi ongelma

Toinen suuri puheenaihe oli jälleen kerran kilpailun päätöspäivänä renkaiden säästely kilpailun huipentavalle Power Stagelle. Esimerkiksi Kalle Rovanperä otti voimakkaaasti kantaa aiheeseen kesken kilpailun.

– Minusta nämä sunnuntaiaamut ovat ihan tyhmiä, kun pitää säästellä renkaita Power Stagelle. Olen pahoillani fanien puolesta, jotka tulevat meitä katsomaan ja emme aja täysillä. Järjestäjien pitäisi tehdä jotain, että saisimme uudet renkaat viimeiselle pätkälle. Silloin voisimme nauttia myös aamusta ja silti puskea Powerilla, Rovanperä avautui sunnuntaiaamuna.

Suomen MM-rallissa elokuun alussa näin tapahtuu, sillä kilpailun järjestäjät ovat päättäneet sallia autoihin renkaiden vaihdon ennen Power Stagea.

– Kyllä se auttaa vähän, mutta nyt ei ollut myöskään kenellekään kilpailua. Ei olisi ajettu kovin paljon lujempaa, vaikka renkaat olisivat olleet parempia. Ei ollut minkäänlaisia taistelupareja. Sama tilanne oli edellisessä kilpailussa Portugalissa, Latvala sanoo.

Kalle Rovanperä ajaa Sardinian MM-rallissa.

Kalle Rovanperä ajoi tasaisen varmasti kolmanneksi Sardinian MM-rallissa, jonka moni keskeytti. Kuva: IMAGO/PanoramiC/ All Over Press

Latvala näkeekin rengasvalituksen taustalla isomman kuvan.

– Pitäisi olla enemmän autoja ja tiimejä, että tulisi taistelupareja. Tämä on se isoin ongelma. Meidän pitäisi miettiä, miten saamme lisää autonvalmistajia mukaan ja saataisiin kustannuksia alaspäin. Tilannetta pystyttäisiin näin korjaamaan lähtökohtaisesti, Latvala toteaa.

Rallin MM-sarjan tulevaisuudesta on puhuttu pitkään. Nyt ajetaan hybdiriautoilla, mutta ne ovat kalliita. Nykyisen rally1-auton hinnaksi on arvioitu jopa miljoona euroa.

– Kaikki ongelmat ovat tiedossa. Kansainvälinen autourheiluliitto FIA ja promoottorit tietävät, mitä pitää tehdä. Ratkaisuista ei ole tehty päätöksiä. Niistä neuvotellaan nyt kovasti. Nykyisillä autoilla oli tarkoitus ajaa vuoden 2024 loppuun. Nyt kun aikaa on mennyt, tuskin tulee mitään uutta tekniikkaa vuodelle 2025. Se menee varmaan vuosille 2026 ja 2027, Latvala arvioi.

Kalle Rovanperän kypsyys ihastuttaa

Vaikka pahin kilpailija Hyundai otti kauden ensimmäisen voittonsa ja samalla nappasi siis kilpailun kaksi kärkisijaa, Latvala oli silti hyvillään torjuntavoitosta Ogierin tekemän virheen jälkeen.

Latvala kehui Kalle Rovanperän voittoa ja Elfyn Evansin nelossijaa Power Stagella. Ne tuottivat yhteensä seitsemän lisäpistettä. Hyundai pystyi ottamaan Toyotaa kiinni vain yhdeksällä pisteellä.

Kalle Rovanperä pystyi kolmossijastaan huolimatta myös kasvattamaan MM-sarjapistejohtoaan. Nyt ero toiseksi nousseeseen Neuvilleen on 25 pistettä, mikä on sama lukema kuin yhdestä voitosta saatavat pisteet.

– Tämä osoittaa Kallen kypsän tekemisen. Hän ajaa selvästi maailmanmestaruudesta. Siihen voi riittää vain yksi voitto, kun ajaa tasaisesti ja hyviä tuloksia. Keskeytyksiä ei kestä tulla, kun mestaruudesta ajaa. Kalle malttaa mielensä ja ottaa sen tuloksen, mitä on. Jos muut tekee virheitä, hänen asemansa vankistuu, Latvala arvioi.

Sebastien Ogier ajoi ulos Sardiniassa!
Kalle Rovanperältä hurja veto Sardinian Power Stagella!

MM-sarjakausi on nyt lähellä puoliväliä. Yli puolivälin mennään juhannuksena, kun kilpaillaan Keniassa perinteikäs Safari-ralli.

Kauden ensimmäinen puolikas on taas mennyt Toyotan komennossa, vaikka kilpailu on ollut tiivimpää kuin viime vuonna. Edelliset kolme kuljettajien ja kaksi valmistajien mestaruutta on mennyt Toyotan nimiin.

Toyota johtaa merkkimestaruustaistoa 23 pisteen erolla. Toyota on myös voittanut myös erikoiskokeista 54,8 prosenttia tällä kaudella. Kuudesta kilpailusta neljässä on nähty korkeimmalla korokkeella Toyota-kuljettaja.

– Kausi on ollut hyvä. Voittoja on tullut aika paljon. Johdamme molempia sarjoja, niin silloin on onnistuttu, Latvala summaa.



Source link

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *