- 13 huhtikuun, 2023
Suomalaisliikemies tavoittelee sittenkin yhä Manchester Unitedia – arvioi Ylelle mahdollisuuksiaan ja tylyttää nykyomistajien vitkuttelua
Maaliskuun 23. päivä tuli tiedote, joka sai ihmiset Suomessa, Englannissa ja monessa muussakin maassa hieraisemaan silmiään. Suomalainen Thomas Zilliacus kertoi tehneensä ostotarjouksen yhdestä maailman suurimmista jalkapallobrändeistä, Manchester Unitedista.
Eilen, eli huhtikuun 12. päivä, Zilliacus ilmoitti Twitterissä (siirryt toiseen palveluun), ettei hän osallistu kolmannelle tarjouskierrokselle. Zilliacuksen mielestä tarjouskisa on muuttunut farssiksi, jossa Unitedin omistava Glazerin perhe yrittää maksimoida myyntituotot seuran kustannuksella.
”Tarjoukseni on voimassa”
Zilliacuksen eiliset twiitit uutisoitiin niin Suomessa kuin kansainvälisesti siten, että hän olisi vetäytynyt kokonaan Unitedin ostamisesta. Tätä hän haluaa ensimmäisenä tarkentaa nyt haastattelussa.
Zilliacus sanoo, että hänen twiittinsä on ymmärretty väärin.
– En osallistu kolmannelle kierrokselle. Minullahan on tarjous jätetty toisella kierroksella. Se on edelleen voimassa. Olen antanut konkreettisen hintatarjouksen ja olen valmis maksamaan sen päälle preemion.
Preemio määräytyy Zilliacuksen mukaan sitten, kun hän on saanut kaiken informaation, joka muillakin tarjoajilla on ja kun hän on tavannut myyjät, jotta voi neuvolla lopullisesta hinnasta.
Zilliacus korostaa, ettei hän ole vetäytynyt, mutta kolmas tarjouskierros on hänen mielestään täysin turha.
– Aika kuluu, ja se johtaa siihen, että kuka tahansa seuran ostaa, hänellä ole enää aikaa valmistautua ensi kauteen kunnolla. Se on täysin järjetöntä.
Julkisesti tarjouksen jättämisestä ovat kertoneet englantilainen miljardööri Jim Ratcliffe ja qatarilaissheikki Jassim bin Hamad al-Thani. Brittilehti The Telegraph on uutisoinut (siirryt toiseen palveluun), että tarjouskisassa olisi mukana peräti kahdeksan osapuolta.
”Ei ole kuuden miljardin arvoinen”
Zilliacus jätti tarjouksensa Singaporeen rekisteröidyn sijoitusyhtiönsä XXI Century Capitalin kautta. Ensimmäisen tarjouksen jälkeen Zilliacus vetosi muihin tarjoajiin, että nämä yhdistäisivät voimansa.
– Tällä tavoin voimme kanavoida rahaa seuralle kaikkeen tarvittavaan sen sijaan, että maksamme ylimääräisiä miljardeja ostajille hullussa kiireessä, jotta saamme toisemme ulos, Zilliacus kirjoitti.
Myöhemmin Zilliacus kertoi, ettei saanut vastakaikua muilta, joten XXI Century Capital korotti tarjoustaan.
Glazerin perhe osti Unitedin 790 miljoonalla punnalla vuonna 2006. Nyt hintalappu on asetettu kuuteen miljardiin puntaan, noin 6,8 miljardiin euroon. Se olisi korkein urheiluseurasta maksettu hinta.
Zilliacus on haastatteluissa vedonnut allekirjoittamiinsa salassapitosopimuksiin, mutta hän vakuuttaa, että hänen tarjouksensa ovat olleet kilpailukykyisiä.
– Tarjoukseni on samalla tasolla kuin muutkin tarjoukset. Ryhmälläni on valmius tarjota huomattavastikin enemmän. Lähtökohta on kuitenkin oltava se, että tässä pitää olla taloudellista järkeä mukana.
Zilliacus sanoo, että hän ei ole saanut vieläkään mahdollisuutta tutustua seuran yksityiskohtaisiin tulevaisuuden visioihin, kuten mahdollisiin sponsorisopimuksiin.
– Mielestäni seura ei ole kuuden miljardin punnan arvoinen. Ilman, että minulla on lisätietoja, en ole valmis tarjoamaan sellaista hintaa ja epäilen, onko kukaan muukaan.
Aiemmin Zilliacus sanoi, että Unitedin nykyinen markkina-arvo on 3,6 miljardia euroa.
”Tämä ei ole mikään egotrippi”
Zilliacus nousi maaliskuussa ympäri maailmaa otsikoihin yllättävänä ostajaehdokkaana. Tarjoukselle myös naureskeltiin. Zilliacus on korostanut haastatteluissa, myös nyt, että kyse ei ole julkisuustempusta, eikä hänen omasta egostaan.
Joka tapauksessa julkisuudessa Zilliacuksen mahdollisuudet on tyrmätty laajalti. Mitä hän ajattelee mahdollisuuksistaan nyt?
– Valitettavasti näyttää siltä, että Glazerin perhe vähät välittää seurasta. Ilmeisesti myyntiä hoitava pankki on sanonut, että me hoidamme teille tietyn hinnan. Se hinta on selvästi yli realismin.
Zilliacus uumoileekin, että seura voi jäädä Glazerien haltuun.
– Mitä tulee omiin mahdollisuuksiini, tämä ei ole mikään egotrippi, vaan olen valmis tekemään tarjouksen jonkun muun kanssa. Se tarjous on yhä pöydällä.
Zilliacus lisää, että mikäli Ratcliffe tai Jassim suostuu Glazerien liian suureen hintapyyntöön, voi hän olla kaupassa yhtenä osana mukana.
Zilliacus huomauttaa, että hänen sijoittajaryhmänsä on valmistellut jalkapalloseuran ostoa toista vuotta. Helsingin Sanomissa hän kertoi (siirryt toiseen palveluun), että on rakentanut yhteyksiä jalkapallo- sekä finanssineuvonantajiin ja lisäksi hänen yhtiöllään on käytettävissä suhteet ”kahteen maailman isoimpaan investointipankkiin”.
Ylelle Zilliacus sanoo, että hänen sijoittajaryhmänsä on monikymmenvuotisen liiketoimintatyön tulosta. Mukana on aasialaisia, yhdysvaltalaisia ja eurooppalaisia sijoittajia, jotka ovat kiinnostuneita hyvistä sijoituksista, eivät välttämättä jalkapallosta, eivätkä halua nimeään julkisuuteen.
– Uskon, että Manchester United olisi hyvä sijoituskohde, kunhan se hintalappu on oikea.
ManUn osakekauppaa Glazerien valtuutuksella hoitaa amerikkalainen investointipankki Raine Group, jonka tehtävänä on ”selvittää strategisia vaihtoehtoja”, joten myynti on vain yksi vaihtoehto. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Jassim tavoittelee Unitedin sataprosenttista omistusta, Ratcliffe ja Zilliacus 69-prosenttista hankintaa.
”Ihmeellistä, etteivät seurat ole tajunneet näitä mahdollisuuksia”
Zilliacus onkin pitänyt tarjouksensa valttina fanien sitouttamista. Kun Zilliacus teki tarjouksensa, kertoi hän suunnitelmakseen, että hän kauppaisi osuudestaan puolet faneille. Zilliacus julisti, että kaikkien urheiluseurojen pitäisi lopulta kuulua sen kannattajille.
Zilliacus on korostanut digitaalisuutta ja sitä, miten seurat voisivat tehdä merkittäviä tuottoja laajan kannatuspohjansa kautta. Unitedilla on arvioitu olevan (siirryt toiseen palveluun) 659 miljoonaa fania, joista yli 300 miljoonaa Aasian markkinoilla.
Tänään Zilliacus twiittasi, että hänen yrityksensä on kehittänyt eräälle seuralle palvelut, jotka tuottavat 400 dollaria vuodessa per osallistuva fani.
Zilliacus ei paljasta, mistä seurasta hän twiittasi, koska ”joku voisi yrittää kopioida idean”. Hän kuitenkin sanoo, että kyse on seurasta, joka pelaa edelleen Mestarien liigan pudotuspeleissä.
Zilliacuksen yhtiön jalkapallopelissä voi voittaa pääsyn seuran VIP-aitioon katsomaan ottelua seuran entisten tähtien kanssa.
– Tämä on peli, jossa mahdollisuudet voittamiseen paranevat ostamalla erilaisia palveluita pelin aikana. Tämä on erittäin tuottoisaa, mikä on ymmärrettävää, koska kyse on asioista, joita ei voi ostaa. On ihmeellistä, etteivät seurat ole tajunneet näitä mahdollisuuksia.
Toki toinen kysymys onkin, miten kaikki fanit innostuisivat kuluttamaan kannattamiseensa.
– Tämä peli on vain esimerkki. Kyse on siitä, että tarjotaan faneille sellaista, josta he ovat valmiita maksaamaan. Ei ole kyse, että rahastetaan faneja kepulikonsteilla.
Muitakin vaihtoehtoja katsotaan jo
Thomas Zilliacus työskenteli Nokiassa 1980–1993, muun muassa Nokian Aasian- ja Tyynenmeren aluejohtajana. Hän kertoi viime keväänä Helsingin Sanomissa (siirryt toiseen palveluun), että on vaurastunut kiinteistökaupoilla, osakkeilla ja yrityksiä perustamalla. Urheilussa hän on toiminut muun muassa HJK:n puheenjohtajana ja Jokerien osaomistajana sekä ollut perustamassa Helsingin areenaa Harry Harkimon kanssa.
Lue lisää: Nokian viestintäpomon loikka viihdealalle kuohutti – tällainen on ollut Manchester Unitedista tarjonneen Thomas Zilliacusin tie bisneksessä
Kuten tässäkin jutussa tuli ilmi, Zilliacus on kartoittanut jalkapalloseurojen hankintaa aiemminkin. Kun häneltä kysyy tulevaisuuden suunnitelmista, mikäli United jää haaveeksi, ottaa hän esille Thaksin Sinawatran, jota kuvailee ”hyväksi ystäväkseen”.
Jo Nokian palveluksessa Aasian-vuosinaan Zilliacus tutustui Thaksiniin, joka toimi myöhemmin Thaimaan pääministerinä. Thaksin osti Manchester Cityn vuonna 2007. Seuraavana vuonna City siirtyi arabiemiirikuntalaiseen omistukseen.
– City oli todella pikkuseura verrattuna Unitediin. Nyt City on ehkä maailman paras. Tämä on pitkäjänteisen työn tulosta. On mahdollista rakentaa mistä seurasta tahansa globaali brändi. Ilman muuta on muita vaihtoehtoja, joita jo katsomme.