- 21 kesäkuun, 2023
Sukellusaluksen etsintäalueelta on kuultu paukahduksia – happi ja aika on loppumassa
Sukellusaluksen löytymisellä alkaa olla kiire, mikäli se on pysynyt pinnan alla merikelpoisena. Aluksella on happea jäljellä enää alle 30 tunniksi.
Titanicin hylylle matkalla olleen Titan-aluksen etsintöjen yhteydessä on kuulunut voimakkaita ääniä, kertovat yhdysvaltalaismedia CNN ja Rolling Stone -lehti. CNN:n mukaan asia selviää Yhdysvaltain sisäministeriön muistiosta.
Muistion mukaan Titan-sukellusaluksen etsintämiehistöt kuulivat tiistaina 30 minuutin välein paukahduksia. Neljä tuntia myöhemmin, kun lisäluotainlaitteita oli otettu käyttöön, paukahduksia kuului edelleen.
Muistio ei kerro, mihin aikaan äänet oli tiistaina havaittu.
Myös kanadalainen P-3-lentoalus on havainnut vedenalaisia ääniä Atlantilla kadonneen Titan-aluksen etsinnöissä.
Toistaiseksi etsinnöissä ei kuitenkaan ole vielä löytynyt mitään. Ääniä voidaan pitää toivon merkkinä siitä, että sukellusaluksen matkustajat voisivat vielä olla elossa.
Sukellusaluksen löytymisellä alkaa olla kiire, sillä viranomaisten arvioiden perusteella sukellusveneen hengitysilmaa olisi keskiviikkoaamuna Suomen aikaa enää alle 30 tunniksi.
Aluksessa viisi ihmistä, myös OceanGaten toimitusjohtaja
Viranomaisten mukaan sukellusaluksessa on ainakin viisi ihmistä. Yksi aluksella olevista on BBC:n mukaan brittiliikemies Hamish Harding.
Ranskalainen entinen sukeltaja Paul-Henry Nargeolet sekä OceanGates Expeditionin johtaja Stockton Rush ovat mukana aluksella, kertoo Sky News. Aluksessa on myös pakistanilainen Shahzada Dawood ja hänen poikansa Sulaiman Dawood.
Yhteys OceanGaten Titan-sukellusalukseen katkesi sunnuntaina, noin kaksi tuntia matkan alkamisen jälkeen. Sukellusalusta käytetään turistien viemiseen Titanicin hylylle.
Titanicin hylky makaa merenpohjassa noin 3 800 metrin syvyydessä ja uppoamispaikka on noin 600 kilometrin päässä Kanadan rannikosta.
Toimitusjohtaja valittanut sääntelystä
Nyt kadonneessa sukellusveneessä oleva OceanGaten toimitusjohtaja on aiemmin valittanut sukellusvenematkoja järjestävien yritysten kärsivän alalle asetetuista säännöksistä.
– Se on järkyttävän turvallista kaikkien säännösten vuoksi. Mutta innovaatiot ja kasvu kärsivät myös kaikkien näiden säännösten vuoksi, Stockton Rush kertoi Smithsonian-lehden haastattelussa vuonna 2019.
Entinen OceanGaten merioperaatioiden johtaja David Lochridge varoitti ennen irtisanomistaan Atlantilla kadoksissa olevan sukellusveneen turvallisuuspuutteista, selviää vuonna 2018 nostetun oikeusjutun asiakirjoista.
Lochridge erotettiin tehtävästään vuoden 2018 tammikuussa. Samana vuonna nostetussa oikeusjutussa yhtiö syytti Lochridgeä vaitiolosopimuksen rikkomisesta.
Lochridge taas kertoi vastakanteessaan, että hänet irtisanottiin sen jälkeen, kun hän oli nostanut esille kriittisiä turvallisuushuolia OceanGaten Titan-sukellusveneestä.
Lochridge kertoi muun muassa, että OceanGate ei suostunut tekemään tarpeellisia testejä sukellusveneen kokeelliselle rungolle. Hänen mukaansa sukellusveneen etuosan ikkuna on valmistettu kestämään painetta 1 300 metrin syvyydessä. Titanicin hylky on noin 3 800 metrin syvyydessä.
OceanGate oli Lochridgen mukaan kieltäytynyt ostamasta ikkunan valmistajalta syvempiin vesiin soveltuvampaa ikkunaa.