- 21 heinäkuun, 2023
Suomalaisten makkaramaku muuttuu hitaasti, mutta se näkyy jo pakettien koossa – myös lähimakkara kiinnostaa kesägrillaajia
Suomalaiset syövät yli puolet koko vuoden grillimakkaroistaan kesällä. Grillaaja on voinut ihmetellä makkaroita valitessaan pakkauskokoja, joihin vaikuttaa mm. sinkkutalouksien kasvava määrä.
Timo Metsäjoki,
Laura Valta
Tänä kesänä makkaran ystäviä on puhututtanut erilaisten makkaratyyppien lisäksi shrinklaatio, joka tarkoittaa tuotepakkausten pienentymistä, vaikka hinta pysyy ennallaan.
K-Market Sinetän kauppias Ville Mölläri sanoo, että perinteisten makkaroiden pakkauskoot ovat pysyneet pitkälti samoina, mutta erikoisemmat makkarat ovat pienemmissä paketeissaan.
– Jos tulee uutuuksia tai erikoisempia makkaroita niin ne ovat pienemmissä pakkauksissa kuin nämä perinteiset 400 gramman paketit, Mölläri mainitsee.
Suuret lihayhtiöt, kuten Atria ja HK kertovat, että pakkausten koon pienentäminen on lähtöisin kuluttajien toiveista ja tarpeista.
Atrian viestintäpäällikkö Marja Latvatalo kertoo, että erityisesti yhden ja kahden hengen taloudet toivovat pienempiä pakkauskokoja.
Samoilla linjoilla on HKScan Suomen tutkimus- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Järvinen.
– Pakkauskokojen muutosten pääsyynä on pitkään jatkunut asuntokuntien koon muuttuminen: pienet, yhden ja kahden hengen kotitaloudet muodostavat tällä hetkellä jo noin 80 prosenttia kaikista asuntokunnista.
Järvinen kertoo, että HK:lla joidenkin tuotteiden pakkauksia on siis jo vuosien mittaan muutettu vastaamaan nykykuluttajien tarpeita eli uudesta toiminnasta ei ole kyse.
– Esimerkiksi HK Kabanossin makuvariantit ovat olleet 360 gramman pakkauskoossa vuodesta 2017 lähtien.
Järvinen lisää, että pienempi pakkauskoko mahdollistaa hinnaltaan arvokkaampien, kiinnostavien ja laajempien makukomponenttien ja mausteiden kirjon käyttöä niin, että tuotesarja voidaan myydä samassa hintaluokassa, kuin makkarat muuten.
Käsityöläismakkarat kasvattavat suosiotaan
Suomalaisille maistuu kesän aikana grillimakkara tilastojenkin valossa.
– Grillimakkaroiden kulutus painottuu kesään. 60 prosenttia koko vuoden grillimakkaramäärästä syödään neljän kesäkuukauden aikana, kertoo HKScan Suomen tutkimus- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Järvinen.
Kysynnässä ovat painottuneet tänä kesänä aiempaan verrattuna hieman enemmän edulliset ns. perusgrillimakkarat.
– Toisaalta tilastollisesti myös ns. artesaanimakkarat, joissa on useita maku- ja maustevaihtoehtoja, näyttävät kasvattaneen suosiotaan, Järvinen sanoo.
Atrian viestintäpäällikkö Marja Latvatalo kertoo, että Atrialla valmistetaan noin viisi miljoonaa kiloa grillimakkaraa touko-elokuun aikana.
– Atrialla perinteisten grillimakkaroiden pakkauskoot ovat pysyneet entisinä, mutta rinnalle on tuotu erikoismakkaroita pienemmissä pakkauksissa, Latvatalo sanoo.
Pienjalostamo ei kilpaile hinnalla
Erikoismakkaroiden kysyntä näkyy myös tervolalaisella pienjalostamolla, joka ei voi eikä halua kilpailla hinnalla tai vaihtoehtojen määrällä. Lappilaista lihaa jalostava Meän Liha on silti kuluttajien toiveesta kehittänyt muutaman erikoismakkaran.
– Tämä perusmakkara on kuitenkin se suosituin. Mutta erikoismakkaroiden kysynnän kasvu on lupaava, kertoo toimitusjohtaja Pekka Mansikkasalo.
Pienjalostamo on joutunut nostamaan hintoja kustannusten mukana, mutta Mansikkasalon mukaan se ei ole vaikuttanut myyntiin. Tuotteiden lihaprosenttiin tai kokoon ei ole koskettu, koska pienen tuottajan kilpailuvaltti on laatu.
Vaikka makkara mielletään helpoksi ja halvaksi nuotio- ja grilliruoaksi, Mansikkasalo näkisi sen mielellään myös gourmet-ruokana.
– Meillä tehdään ravintoloille uniikkituotteita ja niiden reseptiikka on yhdessä suunniteltu. Minusta on hieno asia, että fine diningiin voidaan hyväksyä osittain myös makkara, Mansikkasalo toteaa.